Kako bo novi ameriški lastnik pravic za F1 potegnil dirkanje iz krize

15.9.2016 / 06:08 Komentiraj
Zapletena in draga formula 1, ki jo je izsilil Jean Todt s pomočjo avtomobilskih koncernov, Američanov ne bo zanimala.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Na poti iz Monze, 8. septembra 2016.

Osrednja tema na veliki nagradi Italije v Monzi je bila prodaja komercialnih pravic Formule 1. Kdo je Liberty Media? Kdo so ti Američani, ki so pripravljeni za kontrolni delež v F1 odšteti več kot osem milijard dolarjev? Kaj bo s tem športom? Se bo preselil v Ameriko? Kakšna bo vloga skoraj 86-letnega Bernieja Ecclestonea? Kdo bo postal prvi nadzornik F1 namesto Petra Brabecka, ki je to funkcijo opravljal v imenu dosedanjega lastnika CVC?

Pojavljala so se različna imena, tudi Chase Carey, ki je odličen menedžer in strasten ljubitelj športa, predvsem baseballa, harvardski študent in trd oreh za poslovne partnerje in nasprotnike.

Skratka, v Monzi je bilo — ob še eni premočni zmagi mercedesov — veliko vprašanj in malo odgovorov.

Štiri dni pozneje so bile govorice potrjene: CVC je svoj delež prodal podjetju Liberty Media. Kažejo se že prvi obrisi nove strukture.

In na prvi pogled ne izgleda tako slabo kot so se mnogi bali.

Mešana zapuščina

Pomenljive so bile tudi besede Bernieja Ecclestonea, da ne razume kritikov dosedanjega lastnika CVC:

“Šport so kupili zato, da bi zaslužili. Bili so investitorji, ne operativni vodje posla. Tudi Liberty želi s tem zaslužiti. Niso vložili vseh teh milijard za hobi. Bodo pa stvari zdaj tekle nekoliko drugače. Imam dober občutek. Vsi so srečni zaradi sklenjenega posla. Tudi jaz,” je rekel Ecclestone in potrdil, da ostaja šef F1.

Kdor misli, da je do prodaje prišlo čez noč in brez tehtnega premisleka, se moti.

CVC je investicijski sklad. Komercialne pravice F1 je kupil pred približno desetimi leti. Za milijardo in pol dolarjev. Velik, več kot 61-% delež je počasi odprodajal drugim interesentom, tudi norveškemu državnemu skladu. S tem je že močno oplemenitil svojo naložbo.

Ob tem je CVC vsako leto zaslužil še vsaj pol milijarde s tekočim poslovanjem. Preostalih 30% in še nekaj zdaj prodaja za skoraj štiri milijarde dolarjev. Poleg tega bo novi lastnik Liberty Media odkupil tudi za štiri milijarde odprtih terjatev. 

Skratka, CVC se od F1 poslavlja z mešano zapuščino: po eni strani z ogromnim dobičkom, ki ga je ustvaril v desetih letih, po drugi pa vendarle zapušča šport, ki je zašel v globoko krizo.

No, roko na srce, za krizo ni kriv izključno CVC — nosi pa za vedno manjšo gledanost formule po vsej Evropi vsaj svoj delež odgovornosti. V tem smislu, da ga je vedno zanimal samo hiter in čim večji dobiček.

Dolgoročna vzdržnost in razvoj športa, to investicijskega sklada seveda nikoli ni zanimalo. To je pravzaprav edina resna zamera na račun CVC. V tem smislu je bil za pravzaprav slab lastnik F1. Pohvali se lahko z več kot desetimi milijardami dolarjev dobička iz tega posla, to pa je tudi vse.

Liberty Media

Zdaj prihaja Liberty Media (LMCA), ameriški finančno-medijski koncern, ki ga je pred četrt stoletja ga je ustanovil danes 75-letni John C. Malone. Največ denarja so ustvarili z razvojem kabelskega omrežja DirecTV, udeleženi so bili in so še v številnih medijskih podjetjih od Discoveryja in posredno tudi Eurosporta pa vse do medijske hiše Fox.

Novi večinski lastnik F1 je torej vendarle drugačen od dosedanjega. To lahko razberemo že iz prvih izjav novega prvega moža F1 — novega Ecclestonovega šefa, če hočete — Chasea Careyja.

Američan je na čelu krovnega podjetja Delta Topco, ki upravlja z F1 (Formula One Group), nasledil Petra Brabecka, Avstrijca iz Beljaka, ki je med drugim tudi predsednik nadzornega sveta švicarskega prehrambenega velikana Nestlé.

Carey je študiral na Harvardu, dolgo je bil desna roka Ruperta Murdocha v njegovem medijskem imperiju. V preteklosti je na vodenje koncerna News Corporation je pripravljal Murdochova sinova Lachlana (ki je pozneje zapustil News Corp) in Jamesa. Zdaj je podpredsednik nadzornega sveta 21st Century Foxa in predsednik nadzornega sveta F1.

Ob koncu mandata bo Bernie star 89 let. Mali Anglež je ponavadi vedno imel prave odgovore. Čeprav je zadnje čase — tako zaradi lastnika CVC, pa tudi svojih let — že velikokrat popustil, da so šle reči po drugačni poti, kot bi si želel. In je to tudi naglas povedal.

F1 je evropska, svet lahko počaka

Sodeč po Careyjevih besedah se formuli 1 obetajo večje spremembe. Njegovi nekdanji sodelavci ga ocenjujejo kot trdega pogajalca in ostrega borca, ki lahko za zajtrk poje tudi takšne kalibre kot Bernieja Ecclestonea ali Sergia Marchionneja, predsednika uprave koncerna Fiat Chrysler in predsednika uprave Ferrarija.

No, ja… Investitorji Careya sicer cenijo, ker načelno in brez popuščanja ščiti njihove interese. Znan je po tem, da naredi to, kar reče.

Carey skratka napoveduje, da bo F1 večji del prihodkov poskušala iztržiti s prodajo gibljivih slik, manj pa naj bi prispevali organizatorji dirk. Predstavnike moštev F1 želi spraviti v upravo podjetja, ob tem pa napoveduje, da je potrebno ojačati formulo 1 tam, kjer je doma — v Evropi. Šele pozneje napoveduje utrjevanje športa na nekaterih novih trgih kot sta ameriški in azijski.

Carey trdi, da je treba nujno zaustaviti upad zanimanja za formulo 1 v Evropi, jo utrditi in omogočiti Evropejcem ogled spektakla po mnogo bolj dostopnih cenah. Dirkališča morajo biti polna. “Na tej odlični podlagi je treba F1 v Evropi na novo zgraditi, ji povrniti ugled, jo dvigniti na višjo raven in poskrbeti, da se bodo za ta šport zanimali tudi mladi.”

Dodal je še, da bo veliko pozornost posvetil digitalnim platformam, ki jih F1 doslej ni dovolj učinkovito izkoriščala za popularizacijo športa v Evropi in po svetu.

Zapleten organizem

Kaj lahko razberemo iz skopih Careyevih besed? Zavedanje, da je šport zašel na napačno pot. Zavedanje, da bo reševanje blagovne znamke, utrjevanje imidža in iskanje novih sledilcev dolg in naporen proces, ki ne bo prinesel hitrega zaslužka. Zavedanje, da bo to dolgoročna investicija v šport, ki ni zelo preprost.

O težavah, ki spremljajo lastnika komercialnih pravic, Carey za zdaj ni govoril. Formula 1 je zapleten organizem. Lastnik športa ni ne Liberty Media ne kdo drug, lastnik formule 1 je mednarodna zveza FIA, ki je prodala samo komercialne pravice. Za 99 let — toda pravila še vedno določa FIA. Športna oblast ostaja FIA.

FIA je mednarodna organizacija, sestavljena iz več kot 200 klubov z vsega sveta, tudi iz Slovenije. Američani pa nimajo radi opravka s takšnimi organizacijami. Svoj šov hočejo ustvarjati sami. Poleg tega imajo veliko moč in vpliv v formuli 1 tudi moštva, ki jih Carey vabi v upravo novega podjetja. Razbremeniti hoče tudi dirkališča — predvsem evropska — in jim omogočiti model preživetja oz. zaslužek. To sta vsekakor dobri novici.

Vpliv novega lastnika

Vprašanje pa ostaja, kakšen vpliv bo imel nov lastnik komercialnih pravic na športna in tehnična pravila. Zapletena in draga formula 1, ki jo je izsilil Jean Todt s pomočjo avtomobilskih koncernov, Američanov ne bo zanimala. Vsega tega ne potrebujejo za dober spektakel.

Kako do tega, ne vemo. Nihče za zdaj ni dal javnega odgovora na to vprašanje. Upamo lahko le, da Carey ima kakšen odgovor — čeprav se bojim, da ga nima. No, vsaj še tri leta se bo tudi on učil, kot je sam napovedal, saj operativni vodja posla ostaja Bernie Ecclestone.

Ob koncu mandata bo Bernie star 89 let. Mali Anglež je ponavadi vedno imel prave odgovore. Čeprav je zadnje čase — tako zaradi lastnika CVC, pa tudi svojih let — že velikokrat popustil, da so šle reči po drugačni poti, kot bi si želel. In je to tudi naglas povedal.

Zdaj, ko je z novo prodajo že tretjič oplemenitil F1 (in svoj bančni račun), je očitno našel lastnika, ki želi formulo 1 v mnogočem preusmeriti nazaj h koreninam. Pri tem jim bo seveda z veseljem pomagal.

Toliko za zdaj o tem, kdo zajtrkuje, kdo pa samo gleda.


OpombaTekst je bil prvotno objavljen v četrtek, 8. septembra, na avtorjevem blogu www.miranalisic.com pod naslovom Kdo je koga pojedel za zajtrk?. Verzija na Fokuspokusu je editirana. Objavljeno v dogovoru z avtorjem.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.




Zapri


 

Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE