Čudni časi za demokracijo: Razuzdani bogataš in ambiciozna soproga

28.10.2016 / 06:10 1 komentar
Nekaj je hudo narobe z demokracijo, če ljudstvo voli kandidate, družba pa obenem išče mehanizme, da se jih nekako znebi.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Predsedniška predvolilna tekma v ZDA nas sili k razmisleku tako o ameriški politiki kot o vlogi medijev v političnem boju. Hillary Clinton in Donald Trump v tej obenem glamurozni in umazani politično tekmo kažeta na vso bedo in revščino politike.

Oba sta vsak po svoje bolestno ambiciozna in obremenjena s preteklostjo. Oba dokazujeta, da je v ameriški politiki danes vse mogoče. Še pred letom dni bi mnogi rekli, da kaj takšnega v demokratični državi ni mogoče, pa danes že priznavajo, da jih dogodki prehitevajo.

Razuzdani bogataš in ambiciozna soproga sta v zadnjih mesecih glavna akterja največjega resničnostnega šova vseh časov. To je mogoče samo v politiki, čeprav je nekoč veljala za ugleden posel. Predsedniški položaj v državi — katerikoli že —, je bil stvar ugleda in nacionalnega ponosa.

Dežela uresničenih sanj po ZF scenariju

Združene države Amerike, dežela uresničenih sanj, nam danes kažejo podobo znanstvenofantastičnega scenarija. Kako je mogoče, da sta se v tako strogo nadzorovano okolje — v smislu nadzora in tistega, za kar sami želijo, da o njih vemo — izmuznila dva kandidata, ki imata toliko bremen iz preteklosti?

Zdi se, da mediji danes poskušajo popraviti napake, ki so se dogajale. Iz dosedanjih bitk sta izšla dva sprva nenačrtovana kandidata. Kako omejiti škodo, da bo čim manjša? Katero zlo bo čim manjše?

Prav čudno je spremljati zapise medijev, ki ne vedo, kako rešiti to situacijo tako, da bo zmagal tisti, ki bo čim manj problematičen. Ne moti jih, da gre za kampanjo strahu. Kampanjo, ki stavi na čustva strahu in ne izpostavlja jasnih politik.

Mediji igrajo vlogo, ki jim je v teoriji prej nismo pripisovali. So bolj korektor nacionalnega interesa in dane situacije kot pa korekten posrednik informacij o političnih kandidatih. Skorajda ni več novice, ki bi bila res novica, poročilo o kampanji. Gre samo še za komentiranje in osebne ocene novinarjev/urednikov.

Prav čudno je spremljati zapise medijev, ki ne vedo, kako rešiti to situacijo tako, da bo zmagal tisti, ki bo čim manj problematičen. Ne moti jih, da gre za kampanjo strahu. Kampanjo, ki stavi na čustva strahu in ne izpostavlja jasnih politik.

Presenečenje za zdravo pamet

Samo še 11 dni nas loči od izvolitve ameriškega predsednika ali predsednice, 45. po prvem, Georgeu Washingtonu leta 1789.

Gledanost zadnjega soočenja Trumpa in Clintonove je v duhu negativne kampanje potolkla vse rekorde. Že sam volilni sistem, v katerem predsednik ni izvoljen neposredno, temveč ga izvoli vsota elektorjev v posameznih državah, kaže na relativno posebnost ameriške volilne tekme.  

Mediji v tej kampanji nastopajo v vlogi posredovalcev političnih oglasov, ki sejejo strah. Večina negativnih puščic je v vsakem trenutku uperjenih v Trumpa, ki pa seveda tudi sam s svojo politično neukostjo in človeškimi karakteristikami daje za to veliko povodov.

Je pa vendarle presenečenje za zdravo pamet, da je kljub tem hibam, okrutnim izjavam in podjetniški brezkompromisnosti prišel tako daleč. In čeprav mu je kljub vsem nasprotovanjem to uspelo, pa je zdaj medijski prostor tisti, ki se ga loteva na vsakem koraku.

Kmalu bo jasno, ali bo medijem uspelo zatreti to, kar je v bistvu vzniknilo iz specifičnega elektorskega sistema, ponosa ameriške demokracije. Bodo mediji rešili, kar se rešiti da? Bodo pomagali Clintonovi? Medijski fair play že dolgo ne obstaja več, kot opozarja Tomaž Mastnak v Sobotni prilogi Dela.

Očitno je nekaj hudo narobe, če v demokraciji pridejo v finale kalibri, ki so del vsesplošnega zgražanja. Očitno je nekaj hudo narobe, če jih ljudstvo voli, družba pa obenem išče mehanizme — in mediji so za to seveda pač najbolj pripravni —, da ne pridejo do vrha ali pa da se jih znebi.

Pa saj je v domačem okolju podobno. Pri nas pa je lahko župan nekdo, ki nima osnovnih vodstvenih sposobnosti, morda niti ne opravilnih.

Čudni so časi za to demokracijo…

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.




Zapri


 

Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE