Zakaj bebci v vladi ne razumejo logistike kot biznisa? Ker so pač bebci?

8.12.2016 / 06:10 3 komentarji
Z vsako tono blaga, ki ne pride v KP in ne gre čez SLO, izgubimo 29€. Več kot ½ milijarde na leto. Podarimo jih IT in A.
NAROČI SE PRIJAVI SE

V ponedeljek je bilo v Bruslju redno srečanje predstavnikov držav ob Baltsko-jadranskem koridorju (BAC), na katerem je Evropska komisija kot koordinator predstavila napredek pri izgradnji novega Ten-T koridorja, ki so ga leta 2008 zlobirali Avstrijci.

Na koridorju, ki povezuje Ravenno z Gdańskom (in se širi naprej proti Baltskim državam), je v delu 250 projektov, ki naj bi železniške povezave uredili na raven Ten-T standardov. Vrednost zaključenih projektov je 5,5 milijard evrov. Trenutno poteka za 36 milijard evrov investicij. Do leta 2030 bo dokončanih 532 projektov v skupni vrednosti 70 milijard evrov.

Bilo je tudi rečeno, da bo Avstrija svoja dva največja projekta — zaradi katerih je tudi zlobirala nastanek novega koridorja in obvoz okrog Slovenije (predor Semmering in Koralpska proga Gradec–Celovec), v skupni vrednosti 8,5 milijard evrov — dokončala po načrtu, tako da bosta začela obratovati leta 2023 oz. 2026.

To ni vic!

Nič posebnega. Mnoge države pač razumejo pomen železniške infrastrukture in so vanjo pripravljene vložiti 70 milijard evrov samo na BAC koridorju.

Razlog, da to sploh pišem, je v odnosu slovenskih vladnih predstavnikov do teh zadev. Eno izmed glavnih ozkih grl na tem koridorju je namreč slaba železniška povezava med Koprom in Divačo oziroma manjkajoči Drugi tir.

No, naši vladni predstavniki evropskim kolegom na teh srečanjih razlagajo, da Slovenija tega drugega tira v bistvu ne potrebuje, da zase potrebuje samo 30% njegovih kapacitet, preostalih 70% pa je namenjenih za tranzit do drugih držav — zato da bi te morale biti zainteresirane za gradnjo drugega tira.

Ne hecam se.

Nekaj tako bedastega lahko izjavi samo popoln bebec ali nekdo, ki ne razume transportne infrastrukture in logistike. Logistike kot razvojne spodbude in kot posla.

Infrastrukture nobena država ne gradi za to, da tam pač je in da nekdo blago prevaža sem in tja, ker slučajno mora. Države gradijo infrastrukturo zato — če ne omenjam posebej okoljskih in drugih razlogov — predvsem zato, da z njo omogočijo razvoj in delovna mesta industrijskim in storitvenim podjetjem in celim dejavnostim, ki gravitirajo k transportnim žilam, in da omogočijo logističnim podjetjem, da s to infrastrukturo delajo posel, ustvarjajo delovna mesta in posredno fiskalne prihodke za proračun.

Na koridorju, ki povezuje Ravenno z Gdańskom, je v delu 250 projektov, ki naj bi železniške povezave uredili na raven Ten-T standardov. Vrednost zaključenih projektov je 5,5 milijard evrov. Trenutno poteka za 36 milijard evrov investicij. Do leta 2030 bo dokončanih 532 projektov v skupni vrednosti 70 milijard evrov. — [Zemljevid: Evropska komisija.]

29€/t

Slovenski vladni bebci preprosto ne razumejo spodnje slike, ki sem jim jo sicer že nekajkrat pokazal:

Z vsako tono blaga, ki pride v koprsko pristanišče in se nato pelje čez Slovenijo, več kot 400 slovenskih logističnih in drugih podjetij zasluži približno 29€. Ali obrnjeno: z vsako tono, ki ne pride v koprsko pristanišče, ampak je zaradi slabe slovenske infrastrukture preusmerjena v italijanska pristanišča in nato po Pontebbani in avstrijskem obvozu prepeljana naprej, slovenska logistična in druga podjetja izgubijo 29 evrov.

Ali še drugače: z vsako tono, ki ne pride v Koper in ne gre čez Slovenijo, naša podjetja izgubijo 29€. Ker jih slovenska vlada podari italijanskim in avstrijskim. Kar pri letnem pretovoru Luke Koper nanese več kot pol milijarde evrov.

Če to prevedete v dodano vrednost, pa lahko rečemo tudi takole: z vsako izgubljeno tono slovenski logisti izgubijo okrog 13€ za plače in dobičke.

Slovenski vladni bebci preprosto ne razumejo spodnje slike, ki sem jim jo sicer že nekajkrat pokazal: z vsako tono, ki ne pride v Koper in ne gre čez Slovenijo, naša podjetja izgubijo 29€. Ker jih slovenska vlada podari italijanskim in avstrijskim. Kar pri letnem pretovoru Luke Koper nanese več kot pol milijarde evrov.

Avstrijski altruizem?

Si predstavljate, da bi predstavniki avstrijske vlade — torej države, ki trenutno vlaga več kot 25 milijard evrov v železniško infrastrukturo — hodili po Bruslju in razlagali: “Eh, pa saj mi ne rabimo teh tirov, nam je dovolj samo ⅓ kapacitet. Če hočete voziti blago čez Avstrijo, potem prispevajte ⅔ sredstev za naložbe, sicer teh tirov pač ne bo.”

Si predstavljate kaj tako neverjetnega?

Zato pa Avstrijci in predstavniki drugih vlad, predvsem pa predstavniki Evropske komisije zavijajo z očmi, ko jim kak naš vladni bebec, nek brezvezni uradnik, minister, državni sekretar kvasi takšne neumnosti.

Se opravičujem za grobe izraze, ampak stvari je včasih treba poimenovati s pravimi besedami.

Ljudje božji, Avstrija je v Bruslju in v državah ob BAC koridorju nekaj let lobirala kot zmešana, da je dobila lokalna politična pisma podpore in s tem zeleno luč ter žegen Bruslja, da je lahko čez Avstrijo potegnila povsem nov baltsko-jadranski železniški koridor! Zakaj je to naredila? Ker je altruistična? Ker bi sicer bilo avstrijskim vladnim uradnikom dolgčas?

Zakaj to delajo

Prvič in predvsem to delajo zato, da bo lahko Avstrija dolgoročno speljala transportne tokove med Azijo in Srednjo Evropo — ki bi sicer šli čez Slovenijo in Hrvaško — na avstrijske tire in da bodo njena logistična podjetja dolga desetletja služila z vsako tono, ki se bo prevažala gor in dol.

Drugič pa to delajo Avstrijci tudi zato, ker si bodo lahko okrog 40% vseh teh vlaganj pokrili z evropskimi sredstvi. In tretjič, ker bodo s tem za 20 let zagotovili posel avstrijskim gradbenim in drugim podjetjem, ki bodo gradila in opremljala železniške proge.

Zakaj nekaj tako preprostega ne razumejo slovenski vladni bebci? Ker so pač bebci?

Ja, ne boste verjeli, ampak če ste imeli kdaj opravka z najvišjimi predstavniki naše vlade — od ministrov, državnih sekretarjev, direktorjev direktoratov pa vse do predsednika vlade —, dobite točno ta vtis. Da so intelektualno inferiorni in da jim čisto nič ni jasno. Pojma nimajo, zakaj so na svojih funkcijah. Razen, da se slikajo v medijih in uživajo v trenutkih slave in ugleda.

Intelektualna omejenost

Vendar ni vse v intelektualni podhranjenosti. Velik del odgovora se skriva tudi v zasebnih interesih. Mnogi vladni uslužbenci so na svojih funkcijah samo zato, da nekaj ne bo narejeno. Recimo izgradnja Drugega tira. Ali vsaj zato, da izsilijo takšno financiranje izgradnje, da bo zanjo treba podariti tujcem še slovenska logistična podjetja, njim pa bo kapnil kakšen evro v žep prek povezanih oseb.

A tudi v tej pokvarjenosti oz. koruptivnosti na nivoju vaškega mešetarja se skriva intelektualna omejenost. Gospodje raje nekomu omogočijo materialno korist, od njega dobijo nekaj fičnikov in gredo nato v pozabo, kot pa da bi z dobrim delom ustvarili koristi za domače gospodarstvo in službe za ljudi, ki so jim na volitvah pomagali, da pridejo na te položaje in si zagotovijo dobro plačane službe.

Toda mandata bo hitro konec. Denar, ki ga bodo dobili z ustvarjanjem materialnih koristi za tujce, bo pošel, nato pa jim bo začelo kruliti po želodcih.

Nič so in v ničevost se povrnejo

Le kako, da se tega bedastega, kratkovidnega pristopa ne spomnijo avstrijski javni uslužbenci? Zakaj se oni ne spomnijo, da bi tujcem podarili svoja logistična podjetja in jim omogočili, da služijo na njihovi infrastrukturi? Zakaj avstrijski vladni predstavniki — neglede na svojo politično usmeritev ali inkarnacijo — hočejo imeti kontrolo nad svojim infrastrukturnim omrežjem? Zakaj jo hočejo razširiti na celotno območje med Jadranom, Srednjo Evropo in Črnim morjem? Zakaj avstrijski logisti kupujejo logiste v drugih državah v regiji?

Ker so inteligentni. Ker imajo vizijo in ker imajo v sebi zgodovinski spomin na gospodarski imperializem nekdanje Avstro-Ogrske.

No, našim vladnim predstavnikom — najvišjim in tistim malo nižjim — vsega tega manjka. Preden so prišli na te funkcije, ni bilo iz njih kaj prida. Ko bodo odšli, se bodo tja tudi vrnili. V ničevost.

Vmes pa bodo zapravili strateške prednosti države.


OpombaTekst je bil objavljen v sredo, 7. decembra 2016, na avtorjevi spletni strani Damijan blog pod naslovom Vladni tepci, ki ne razumejo logistike – kot posla. Tekst na Fokuspokusu je editiran. Objavljeno v dogovoru z avtorjem.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.




Zapri


 

Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE