Pred Dnevnikom objaviš oglas za petarde, potem pa kažeš amputirane roke?

21.12.2016 / 06:10 1 komentar
Tako cinična, da kasira umazan oglaševalski denar in obenem moralizira o nevarni pirotehniki, zna biti samo nacionalka.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Gre za vrhunski cinizem: TV Slovenija je sinoči ob med odštevanjem časa do začetka osrednjega Dnevnika ob 19:00 predvajala reklamo za petarde, čez nekaj minut (22:36–24:20) pa dramatično in ob podpori drastično nazornih posnetkov iz UKC poročala o raztrganih in pozneje amputiranih rokah 14-letnega uporabnika “doma narejenega pirotehničnega sredstva”.

Zgodba se ponovi čez nekaj ur, tik pred začetkom Odmevov. Spet ura, spet isti logotip z reklamo za podjetje, ki prodaja petarde. Kot lahko uganemo, je že čez nekaj minut ena glavnih tém spet nesrečno rokovanje s pirotehničnimi sredstvi. Gre za nadaljevanje in razširitev zgodbe iz Dnevnika.

Ali na TVS ni nikogar, ki bi bil sposoben dojeti to sprevrženost, da v osrednji informativni oddaji moralizirajo o nevarnosti pirotehničnih sredstev, čeprav jo brezsramno prodajajo v reklami, vezani na začetek taiste oddaje?

Ali obstajajo resne TV hiše, kjer bi v informativnem programu govorili — če karikiram — o posledicah uporabe orožja, v reklamnem bloku pa bi ga hladnokrvno tržili?

Ali na TVS ni nikogar, ki bi bil sposoben dojeti to sprevrženost, da v osrednji informativni oddaji moralizirajo o nevarnosti pirotehničnih sredstev, čeprav jo brezsramno prodajajo v reklami, vezani na začetek taiste oddaje? — [Fotografija: Tanja Radujković.]

Ista zgodba vsako leto

Še bolj cinično pa je, da se na dan, ko mediji hektično, največkrat v funkciji pedagoškega svarila, množično objavljajo eksplicitne fotografije pri uporabi petard amputiranih udov in razmesarjenih rok, dogaja večno vračanje istega.

Enako je bilo že leta 2007. Takrat sem še v funkciji člana Programskega sveta opozoril na nedopustno oglaševanje pirotehnike. Povsem ista zgodba. Isto podjetje, isti okoren logotip, vse isto.

Moje vprašanje takratnemu vodstvu RTV Slovenija sicer ni ostalo brez odgovora, je pa bil mlačen in odklonilen: z reklamiranjem pirotehnike je domnevno vse v najlepšem redu. Tudi v primerih, ko poklicna merila velevajo, da oglasna sporočila, namenjena otrokom, ne smejo vsebovati ničesar, kar bi lahko ogrožalo njihovo zdravje, varnost in vzgojo.

Resnost in odgovornost

Devet let pozneje se sprašujem, kakšen smisel ima reklamiranje pirotehnike v času, ko v informativnem programu svarijo pred njeno uporabo, ko poročajo o tragičnih dogodkih in ko se žal ni mogoče izogniti občutku, da takšna poročila s takšno reklamo pač ne morejo biti izrečena z ustrezno odgovornostjo in resnostjo.

Kot sem ugotavljal v pismu leta 2007, se ob prevladujočem mnenju, da so petarde nevarne, in ob preventivnih akcijah policije in drugih institucij za zmanjševanje njihove uporabe, na javnem zavodu RTV Slovenija ne spodobi oglaševati pirotehnike, če res želi ščititi in varovati zdravje državljanov in še zlasti otrok.

Pismo vodstvu RTV Slovenija (17.12.2007)

Vprašanje vodstvu RTV Slovenija glede oglaševanja pirotehnike v času pred Dnevnikom in Odmevi

Spoštovani, RTV Slovenija je v zadnjem tednu (10.–15.12.2007: točnejših podatkov nisem mogel preveriti) večkrat predvajala oglas za nakup pirotehničnih sredstev v najavah Dnevnika in Odmevov (prikazanih v pasici ob uri, pripenjam fotografijo). Oglas vsebuje napis: “Pirotehnika. Ognjemeti. HAMEXhttp://www.piromarket.com”.

Oglaševanje nakupa pirotehnike je sporno z več vidikov. Prvič, čas oglaševanja, uporaba in prodaja: kot smo lahko prebrali tudi na spletni strani MMC RTVS, je uporaba pirotehničnih sredstev dovoljena od 26. decembra do 2. januarja, prodaja pa od 19. do 31. decembra. Nenavadno je, da RTVS ponuja oglas za nakupi pirotehnike v času, ko nista dovoljena ne uporaba ne prodaja!

Drugič, programski standardi RTVS pravijo naslednje: RTV oblikuje svojo podobo tudi s plačanimi oglasi, zato uvršča v program le sporočila, ki so v skladu z zakonom, etičnimi merili, ki jih določajo Kodeks oglaševanja, Poklicna merila in načela novinarske etike v programih RTV Slovenija ter meje dobre okusa, jezikovne kultiviranosti in programski kontekst.

Poklicna merila glede oglaševanja pravijo naslednje: Posebna skrb velja oglasnim sporočilom, namenjenim otrokom. Ta ne smejo vsebovati ničesar, kar bi lahko ogrožalo njihovo zdravje, varnosti in vzgojo (člen 19.1). Služba za trženje programov RTVS mora zavrniti izvedbo naročila v naslednjih primerih:

  • če vsebina oglasnega sporočila ni v skladu z zakonskimi omejitvami;
  • če oglas ni v skladu s programskimi načeli RTVS;
  • če oglas ni v skladu z veljavno zakonodajo in Kodeksom oglaševanja v Sloveniji;
  • če oglas neposredno nagovarja otroke k nakupu (vse člen 19.2).

Predlagam, da vodstvo RTVS presodi, ali je bila izbira in uvrstitev takšnega oglasa v reklamni prostor v navedenem času pravilna, skladna z internimi pravili in programskimi načeli.

Oglas, ki v času, ko nista dovoljena ne prodaja ne uporaba pirotehničnih sredstev, v osrednjem času pred Dnevnikom nagovarja kupce, seveda tudi potencialno otroke, k nakupu petard, raket in drugih pirotehničnih pripomočkov, še zlasti v družbeni klimi, kjer je splošno sprejeto mnenje o njihovi nevarnosti in ko tečejo preventivne akcije policije in drugih institucij za zmanjševanje uporabe pirotehnike, po mnenju podpisanega ni primeren za oglaševanje na javnem zavodu, ki mora ščititi interese javnosti, nenazadnje tudi otrok, med drugim tudi njihovo zdravje.


OpombaTekst je bil prvotno objavljen na avtorjevem blogu In media res v torek, 20. decembra, pod naslovom TV cinizem: od reklam za petarde do groze amputiranih rok. Verzija na Fokuspokusu je editirana. Objavljeno s privoljenjem avtorja.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.




Zapri


 

Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE