Peršak je elegantno in milostljivo oddirigiral Slovenski filharmoniji

7.1.2017 / 06:10 Komentiraj
SF rabi direktorja, orkester dirigenta, oba pa orkester. Dirigent brez orkestra je pingvin, ki s palčko maha v prazno.
NAROČI SE PRIJAVI SE

V petek ponoči, ko to pišem, si po popoldanski odločitvi ministra za kulturo Peršaka, da bo objavil razpis za novega direktorja Filharmonije — kar pomeni, če prav razumem, da s 30. junijem dosedanji direktor Damjanovič odhaja —, še nihče ni upal naglas reči, da je stavke v SF konec.

Očitno je je. Najbrž. Efektivno. Logično bi bilo, da bodo glasbeniki zdaj nehali štrajkat. Čeprav ne vemo, ali (jim) bo njihov drugi nemesis Lajovic dirigiral še do konca junija.

Kakofonija v Filharmoniji je bila za zunanje opazovalce ena sama zmeda. Nič pametnega nismo izvedeli iz medijev. Niti od Zlobca.

Res pa je, da vse skupaj nikogar ni preveč zanimalo. Ljudje se razburjajo, če štrajkajo zdravniki, ne filharmoniki. Ker je pač več ljudi bolanih kot pa jih ljubi Brahmsa.

Ob odpovedanem novoletnem koncertu SF sem pomislil, da jim nastopa ne bi bilo treba stornirat — samo program bi spremenili. Lahko bi zaigrali 4'33" od Johna Cagea.

Institut mnenja kolektiva

Do stavke orkestra Slovenske filharmonije sem imel — no, prav, pa naj bo v preteklem času — mešane občutke.

Po eni strani se glasbeniki formalno nimajo pravice vtikat v to, kdo bo njihov direktor, niti umetniški vodja oz. dirigent — to dvoje v SF niti ni bilo razčiščeno —, po drugi pa seveda ni prav, če pri izbiri nimajo besede.

Če Damjan Damjanovič in Uroš Lajovic nista znala sama poskrbeti, da bi bili podrejeni z njima zadovoljni, potem ni imelo smisla pritiskat na glasbenike in na silo uveljavljat svoje avtoritativnosti.

Tudi v nekaterih (večjih) medijih poznamo institut mnenja novinarskega kolektiva — namreč mnenja o odgovornem uredniku, ki ga predlaga uprava. To seveda zgleda samoupravljalsko, ni pa nujno brez veze. Lahko je kvečjemu dvorezno.

V večini teh medijev je zdaj tako urejeno, da mnenje ni več zavezujoče in da negativno mnenje ne more formalno preprečit imenovanja novega odgovornega urednika.

Bo pa seveda vsak pameten predsednik uprave dvakrat, trikrat razmislil, ali se mu splača vztrajat pri človeku, ki ga večina novinarjev noče za šefa.

Maul halten und weiter spielen

Stavka v SF je bila nenavadna v tem smislu, ker za razliko od drugih — zdravniških, policijskih in drugih (pa ne samo v javnem sektorju) — njen cilj ni bil eksplicitno materialen. Resda so Damjanoviču očitali tudi formalne nepravilnosti, tudi na račun domnevno previsokih Lajovičevih honorarjev.

Toda tokrat ni šlo za višje plače. Šlo je za odnos vodilnih do uslužbencev. To je nekako tako, kot če bi zaposleni protestirali samo zato, ker njihovi šefi ne bi bili do njih prijazni in spodbudni, ker se ne bi strinjali z načinom vodenja in ker bi ugotavljali, da menedžment ne upravlja dobro njihovega dela in rezultatov dela.

Zaradi tega svojega civilnega, kadrovskega, socialnega, celo psihološkega, tako rekoč strokovnega, vsebinskega aspekta stavka v SF ni imela dobre PR podlage. Ne samo zato, ker si je orkester za glasnogovornico izbral kolegico, ki za javno mnenje očitno nima takega posluha kot za violo.

Resda so direktorja in dirigenta poskušali diskreditirati — seveda s pomočjo zunanjih “sodelavcev” in medijev — z navedbami o njunih finančnih prekrških oz. kao bajnih honorarjih, vendar javnega mnenja to ni zanihalo na stran stavkajočih.

Ljudje ne razumejo, zakaj se glasbeniki sploh razburjajo. Pravzaprav jih sploh ne zanima. Po mnenju laične večine nimajo kaj godrnjati, češ, lahko bi bili srečni, da živijo od javnega denarja. Naj žagajo po svojih strunah in bojo tiho. Maul halten und weiter spielen.

Ob odpovedanem novoletnem koncertu SF sem pomislil, da jim nastopa ne bi bilo treba stornirat — samo program bi spremenili. Lahko bi zaigrali ​4'33" od Johna Cagea.

Konotacije kakofonije

Stavka v SF pa je imela še druge konotacije.

Prva od teh je bila, da je šlo za revolucijo tistih, ki delajo vsebine. To je bil tako rekoč upor neposrednih proizvajalcev vsebine.

Direktor in umetniški vodja oz. dirigent imata glavno vlogo pri planiranju, zagotavljanju, realiziranju glasbenih vsebin. Toda na koncu so vendarle glasbeniki tisti, ki glasbo izvajajo — četudi pod taktirko nekoga drugega. SF ne more funkcionirat brez direktorja, tako kot tudi orkester ne more igrat brez dirigenta — pa vendar zdaj vsi naenkrat pozabljajo, da tudi glasbe ni brez glasbenikov. Brez orkestra ni filharmonije. Dirigent brez orkestra je samo pingvin, ki s palčko maha v prazno.

Med običajnimi osumljenci, ki so z varne razdalje nasprotovali stavki, so bili najbolj običajni in najbolj sumljivi tisti, ki so se zgražali nad predrznostjo domnevno in dosmrtno preplačanih javnih uslužbencev, ki da si prisvajajo pravico, da bi odločali od tem, kdo bosta njihov direktor in dirigent.

Zanimivo je opazovati medije, ki na lepem začnejo simpatizirati z ljudmi na vodilnih položajih samo zato, ker so pač na vodilnih položajih. Gre seveda za institucije v kulturi. Umetniški poklici — pa še mnogi drugi, nekomercialni, še tem bolj v javnem sektorju — so dandanes pavšalno prezirani: nekulturni ljudje jim ne privoščijo niti plačila, kaj šele socialnih pravic, da soodločajo o svojem delu.

Boter

Iz včerajšnjega razpleta — če je to to — lahko sklepamo, da minister Peršak ni po tako nekompetentno neslani župi priplaval kot njegova predhodnica JBM, kot mu to marsikdo rad poočita.

Ta trenutek ne moremo vedet, kaj je Peršak obljubil Damjanoviču ali s čim mu je zagrozil, da se je ta po svojem prvotnem trmarjenju na funkciji sprijaznil, da v naslednjih mesecih odide.

Tudi če se je odhajajoči direktor ustrašil nepravilnosti, ki bodo morda prišle na dan ob reviziji, je bila Peršakova poteza elegantna in milostljiva. Mudi se pa v kulturi tako ali tako nikoli.

Don’t underestimate the power of forgiveness, father…

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.




Zapri


 

Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE