Če so v Pjongjangu cenzurirali Laibache, lahko tudi v Mariboru Thompsona

8.4.2017 / 06:08 3 komentarji
Popolna prepoved koncerta bi bil nesorazmeren ukrep. Prepovejmo samo sporne pesmi. Ne prilivajmo olja na ogenj ustaštva.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Legendarni francoski šansonjer Charles Trenet je v svoji pesmi L’Âme des poètes prepeval, da pesmi živijo še dolgo po tem, ko pevci umrejo in da jih množice pojejo naprej, čeprav ne vejo, čigave sploh so. Še posebej tiste, ki so bile napisane v težkih časih in so ljudem dajale upanje.

Ne smemo pa podcenjevati niti pesmi s sporočili, ki nasprotujejo vrednotam, na katerih stoji družba.

Tak primer je glasba hrvaškega zvezdnika Marka Perkovića, ki si je nadel vzdevek po puški, ki jo je nosil med hrvaško domovinsko vojno. Thompson bo 20. maja nastopil v mariborski Festivalni dvorani Lent.

Napovedani koncert kontroverznega izvajalca je vzbudil polemike o dopustnosti prireditve. Pojavili so se predlogi, da bi bilo treba koncert prepovedati oz. odpovedati zaradi hrvaške nacionalistične simbolike in spornosti nekaterih Thompsonovih besedil, ki da razpihujejo sovraštvo in glorificirajo ustaške medvojne zločine.

Ustaška ikonografija

Najprej nekaj besed o dotičnem gospodu in njegovem repertoarju.

Sam se ima za domoljuba, svoje pesmi pa za domoljubne. To ni nenavadno, saj je začel svojo glasbeno kariero v času domovinske vojne, ko je bila tretjina Hrvaške pod srbsko okupacijo in je večina Hrvatov, med njimi tudi pevcev, upravičeno čutila domoljubni klic.

Besedila nekaterih njegovih pesmi pa gredo v nekoliko bolj ekstremno “domoljubje” kot običajno.

Sam jih sicer nisem podrobno poznal, sem pa jih zato nekaj prebral. Tudi njegov prvi in največji hit z naslovom Bojna Čavoglave, ki se začne z ustaškim pozdravom “za dom — spremni!” in v katerem poziva k metanju bomb na “četniško bando”. (Besedilo na tej povezavi; op. ur.) Še v večje ekstreme gre pesem Jasenovac i Gradiška stara, kjer odkrito simpatizira z poglavnikom Pavelićem in govori o klanju Srbov. (Besedilo na tej povezavi; op. ur.) 

Seveda pa ne smemo pozabiti niti ustaške ikonografije, ki je pogost spremljevalec njegovih koncertov.

Thompson nima tu kaj iskati

Po vsem povedanem osebno menim, da njegov nastop v necenzurirani obliki pri nas nima kaj iskati. Takega mnenja so bili tudi v Bosni in Hercegovini, pa tudi v Švici in v Avstriji.

Ampak zakaj? Ali nima v svobodni državi vsakdo pravico do svobode govora? Pa tudi pravico poslušati, kar hoče? Hoditi na koncerte, ki si jih želi slišati?

Kdor želi poslušati Thompsona, si to vsekakor lahko privošči — čeprav bi mu osebno svetoval, naj si raje nabavi cedeje Oliverja Dragojevića ali Davorja Radolfija. Prav tako ima pravico obiskati Thompsonov koncert.

Toda to še ne pomeni, da nima država pravice njegovega koncerta prepovedati — ali še raje dovoliti samo pod določenimi pogoji.

In točno to bi morala storiti.

Ni mogoče opravičiti opevanja koncentracijskega taborišča, v katerem so ustaši poklali stotisoče ljudi. To ni več domoljubje, temveč odkrito simpatiziranje z zločinskim režimom. Si lahko predstavljate, da bi nemški pevec na začetku šlagerja zavpil “Sieg heil!”? Ali da bi v pesmi opeval eksterminacijo Judov ali streljanje talcev? — [Fotografija: Večernji list.]

Primer Dieudonné M’bala M’bala

Pravica do svobode govora ni neomejena in vseobsegajoča. Je ena temeljnih pravic v vsaki liberalni državi. Zato jo močno ščitijo tudi sodišča, še posebej ustavna in Evropsko sodišče za človekove pravice.

Sodišča ščitijo tudi tiste izjave, ki nekoga užalijo, vendar le v primeru, če so bile izrečene z nekim legitimnim ciljem.

Po mnenju ESČP je bil recimo Mladinin komentar, da je poslanec Srečko Prijatelj “cerebralni bankrotiranec”, dopusten, ker je bil namen relevantnega zapisa v Mladini odziv na žaljive izjave poslanca zoper istospolno usmerjene.

Izjave, ki so žaljive samo zato, da so žaljive in ki povrhu vsega še dokaj odkrito zbujajo sovraštvo, pa nikakor niso zavarovane.

Francoska sodišča so komika Dieudonnéja M’bala M’balo obsodila na 10.000€ globe, ker je v eni od njegovih oddaj nastopil zanikovalec holokavsta, oblečen v črtasto pižamo z rumeno zvezdo. ESČP je njegovo pritožbo zavrnilo in dalo prav francoskim oblastem, ker “svoboda govora ne varuje tudi zanikanja holokavsta”.

Poveličevanje ustaštva bi bilo mogoče preprečiti tudi na manj agresiven način. Koncert bi lahko cenzurirali tako, da bi določili, katere pesmi Perković sme izvajati in katerih ne. Tako nihče ne bi mogel reči, da država posega v njihovo svobodo obiskovanja koncertov.

Zloraba svobode govora

V takšnih primerih gre za tako imenovano zlorabo pravice. Evropska konvencija o človekovih pravicah (17. člen) preprečuje, da bi z zlorabo pravice napadali drugo konvencijsko pravico.

Popolnoma dopustno in v skladu s sodno prakso je torej, da je omejevanje svobode govora dopustno — če je seveda sorazmerno.

Podobnih primerov je še veliko, toda omenjeni je še zlasti podoben Thompsonovi situaciji. Ta sicer holokavsta ne zanika, vendar opeva režim, ki je v njem aktivno sodeloval. Ne smemo pozabiti, da je bil nad razmerami v Jesenovcu šokiran celo poveljnik SS Heinrich Himmler).

Sicer je res, da ima tudi veliko drugih pesmi — celo državnih himen — militantno vsebino in da pozivajo k nasilju, pa se kljub temu nikomur ne zdijo problematične. Lep primer sta recimo ameriška Star-Spangled Banner (“Then conquer we must when our cause it is just”) ali francoska Marsejeza (“Aux armes, citoyens! Formez vos bataillons!”).

A te besede je potrebno razumeti v kontekstu časa in okoliščin, v katerih so bile napisane. Enako logiko lahko uporabimo tudi za razne pesmi iz novejše zgodovine, recimo partizanske.

Argumentacijsko sprenevedanje

Nikakor pa ni mogoče argumentirati ali celo opravičiti opevanja koncentracijskega taborišča, v katerem so ustaši poklali stotisoče ljudi. To ni več domoljubje, temveč odkrito simpatiziranje z zločinskim režimom.

In pozdrav “Za dom — spremni!” je simbol tega režima. Čeprav ga je baje prvič uporabil ban Šubić Zrinjski, pozneje pa tudi ban Jelačić, je najbolj neločljivo povezan z NDH, ki si ga je vzela za uradni ustaški pozdrav.

Argument, da gre za zgodovinski pozdrav, ki nima nobene povezave z ustaši, je v tem smislu enako neprepričljiv kot zatrjevanje, da je nacistični kljukasti križ v resnici sveti simbol budistov in hindujcev, ki so ga nacisti kot svastiko samo zlorabili.

Si lahko predstavljate, da bi nemški pevec na začetku svojega šlagerja zavpil “Sieg heil!”? Ali da bi v pesmi opeval eksterminacijo Judov ali streljanje talcev?

Zgledujmo se po Severni Koreji in Švici

Toda ultranacionalistične pesmi so samo del Thompsonovega repertoarja. Prepeva tudi druge — domoljubne in ljubezenske.

Prepovedati Thompsonov koncert v Mariboru zato, ker je že na prejšnjih koncertih prepeval “problematične” pesmi in bi jih lahko tudi na tem, bi bil po mojem pretiran, nesorazmeren ukrep.

Poveličevanje hrvaškega ultranacionalizma in ustaštva bi bilo mogoče preprečiti tudi na manj agresiven način. Koncert bi lahko cenzurirali tako, da bi določili, katere pesmi Perković sme izvajati in katerih ne.

Tega ne prakticirajo samo v Severni Koreji — kjer je takšno obravnavo doživela skupina Laibach pred koncertom v Pjongjangu —, temveč tudi v Švici, kjer so na tak način cenzurirali prav Thompsonove koncerte.

Poleg tega pa bi morali tudi aktivno poskrbeti za to, da na koncertu ne bi prihajalo do proustaških izpadov publike. To bi lahko dosegli z zaplembo zastav, majic in drugih nosilcev sporočil z ustaško vsebino ob vstopu v dvoranu, s poostreno policijsko prisotnostjo na koncertu in doslednim sankcioniranjem vsakega neprimernega klica iz publike.

Tak ukrep bi bil veliko učinkovitejši kot popolna prepoved koncerta, saj bi ne prilival olja na ogenj ultranacionalizma. Tako nihče ne bi mogel reči, da država posega v njihovo svobodo obiskovanja koncertov.

Zlasti danes, ko se Evropa vse bolj oblači v rjavo, je treba še toliko bolj paziti, da s preveč prizadevnim bojem proti ekstremiznu ne bi še dodatno prilivali olja na ogenj.


Rok Dacar je študent na Pravni fakulteti Univerze v Ljubljani.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.




Zapri


 

Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE