Žvečilni gumi, prosim. Pa brez dodatka za dobrodelnost, ker nisem nič kriv!

6.6.2017 / 06:10 Komentiraj
Kmalu ne bom mogel kupiti špagetov, ne da bi komu pomagal, ali sploh ne bom mogel nikomur pomagati, ne da bi jih kupil.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Povezovanje nakupovanja z dodano dobrodelno noto je postalo mainstream. Zdi se, da se je ideja o neetičnem (zahodnem) potrošniku tako močno zažrla v diskurz o potrošništvu, da je legitimizirala in osmislila marketinške akcije — pa če so še tako smešne —, ki jih trgovci oglašujejo s tem, da z nakupom njihovih artiklov nekomu pomagamo.

Postali smo tako vsesplošno krivi, da nas hočejo vsesplošno oprati krivde. Trgovci in korporacije domnevajo, da smo zahodni potrošniki obremenjeni s krivdo do te mere, da jo želimo z vsakim potrošniškim dejanjem vsaj malo sprati s sebe.

To lahko sklepamo iz popularnosti takšnih marketinških akcij. Biti potrošnik je postalo sinonim za biti kriv.

Zato je vsak nakup, pri katerem je količkaj poudarjen njegov plemeniti, dobrodelni značaj, toliko bolj mamljiv. Zakaj bi kupil in bil kriv, če pa lahko kupim in sem ne samo manj kriv, ampak celo dober človek?

Zožitev etičnega potrošništva

Odrešilni pojem “etičnega potrošnika” poskušajo trgovci reducirati na slogan “kupuj pri nas, kjer damo del dobička v dobrodelne namene”.

Gre za zožitev etičnega potrošništva na dobrodelnost in za razširitev potrošništva še v dobrodelnost.

Opazil sem recimo plakate za žvečilni gumi Orbit, ki so vabili k nakupu s sloganom: “Žveči in osreči”. Del prihodkov — natančneje: 3 cente od vsakega prodanega izdelka — je šel za nakup opreme Centra za otroško in preventivno zobozdravstvo.

Zdaj ima Orbit akcijo “Žveči in 50 družin osreči”. Del sredstev namenjajo za plačilo počitnic socialno ogroženim družinam.

Podobno dela Tuš že leta, ko pod geslom “Pričarajmo nasmeh!” otrokom iz socialno ogroženih družin tudi omogoča počitnice.

Jaz pa ravno takrat nisem hotel nikomur pomagati. Zato bi najraje vprašal prodajalko:

“Dober dan, imate kakšne žvečilne gumije, s katerimi ne pomagam pri ustanavljanju zobozdravstvenih ambulant? Samo žvečilne bi, prosim. Nimate?”

Če hodiš v Mercator, podpiraš skakalce. Če hodiš v Tuš, podpiraš socialno ogrožene otroke. Če hodiš v Spar, podpiraš slovenske startup projekte. Če kupuješ žvečilke, podpiraš zobozdravstvo. Če kupuješ ​naravne gobaste krpe, podpiraš Zvezo prijatejev mladine.

Emm, kdaj pa se konča ta vaša akcija?

Velika Mercatorjeva akcija “Za naše orle” je v zimskih mesecih ciljala našo empatijo do — očitno nezadostno preskrbljenih? — smučarskih skakalcev. Tudi v tem primeru bi prišel v trgovino in rekel:

“Dober dan! Mi lahko prosim od cene teh makaronov odštejete prispevek za smučarske skakalce? Če je možno, bi plačal samo za makarone, prosim. Ni mogoče? Aha… Emm, kdaj pa se konča ta vaša akcija? Bi takrat prišel…”

Pa ne, da ne podpiram skakalcev. No, ker v bistvu res ne gojim ne vem kakšnih čustev do njih, bi mi bilo precej vseeno, ali jih (dodatno) podprem ali ne.

Ampak v tistem trenutku jih nočem podpreti. Samo pol kile teh špagetov hočem!

Če hodiš v Mercator, podpiraš skakalce. Če hodiš v Tuš, podpiraš socialno ogrožene otroke. Če hodiš v Spar, podpiraš slovenske startup projekte.

Če kupuješ žvečilke, podpiraš zobozdravstvo. Če kupuješ naravne gobaste krpe “Pomežik soncu”, podpiraš ZPMS (s 15 centi na prodani izdelek).

Malo pretiravam. Pa vendar bi se v kolumnistični maniri vprašal, ali obstaja trgovina, kjer nikomur ne pomagam in zgolj kupim nekaj zase? Sebično samo zase?

Biti potrošnik pomeni biti kriv. Zato je vsak nakup z dobrodelnostjo toliko bolj mamljiv. Zakaj bi kupil in bil kriv, če pa lahko kupim in sem ne samo manj kriv, ampak celo dober človek?

Vsesplošna dobrodelnizacija vsakdanjosti

Pa ni problem v ceni, ki jo moramo doplačali. Itak gre za minorne zneske, ki se pri končni ceni ne samo ne poznajo, ampak nanjo sploh nimajo vpliva. (Čeprav bi zaradi marketinške spodbude, ki jo lahko sproži dobrodelna akcija, bilo možno ceno celo znižati.)

Ne. Problem je v vsesplošni dobrodelnizaciji vsakdanjosti. Zjutraj ne greš po kruh, temveč greš po kruh in daruješ za socialno šibke. Ne kupiš čokolade za svojo najdražjo, ampak kupiš čokolado za svojo najdražjo in podpreš skakalce.

Jaz pa nikomur nočem pomagati! Razen takrat, ko hočem. Takšna dobrodelnost ni pristna.

To seveda ne pomeni, da si zaposleni v Tušu v resnici ne želijo pomagati socialno ogroženim otrokom. Toda če bi res šlo samo za pomoč otrokom — in ne predvsem za povečanje prodaje —, se trgovcem v tem burnem oceanu prostega trga takšne akcije ne bi izplačale. Ker kdo bi pa Tušu sploh verjel, da se gre karitativno zgodbo, če bi bila letna bilanca zato slabša?

Trgovanje s človeškimi stiskami

Dobrim namenom navkljub to vodi v stanje, ki bi ga najbolje opisali kot trgovanje s človeškimi stiskami. Nihče sicer ne pravi, da ne bi takšno trgovanje tudi v resnici odpravilo človeških stisk — toda cinizem bi ostal. Cinizem, ki ga vzpostavlja javna skrivnost, da podjetjem v resnici ne gre za dobrodelnost sámo.

Prihaja svet, ko ne bom mogel kupiti špagetov, ne da bi nekomu pomagal, ali ko sploh ne bom mogel nikomur pomagati, ne da bi kupil špagete.

Morda pa sem samo zaostal konservativec, ki še ni doumel nove politične in ekonomske stvarnosti, ko je reševanje socialnih problemov postalo domena (in odgovornost) profitnih organizacij?

Morda je pa to novi welfare state? Morda se je treba sprijazniti, da v družbah, kjer države niso več sposobne učinkovitega obdavčevanja (pretežno multinacionalnih) podjetij, za socialne probleme skrbijo podjetja z dobrodelnizacijo nakupov?

Morda.


OpombaTekst je bil prvotno objavljen na avtorjevem blogu Pisane reči, mak in menuet v ponedeljek, 5. junija 2017, pod naslovom Liter mleka brez dodatka za skakalce, prosim!. Verzija na Fokuspokusu je editirana. Objavljeno s privoljenjem avtorja.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.




Zapri


 

Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE