Časopisi, TV, družbena omrežja: Amerika je za nas Amerika

8.6.2017 / 06:08 Komentiraj
Približno trije mediji so dovolj, da si lahko povprečen uporabnik ustvari sliko o nekem dogodku — če si jo seveda želi.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Vsi, ki se v Sloveniji ali Evropi ukvarjamo z mediji, ves čas pozorno gledamo, kaj se dogaja z mediji v ZDA. Pa ne mislim samo na tvite predsednika Trumpa. 

Prvi razlog je, da se spremembe na ameriškem medijskem trgu hitro preslikajo v večino evropskih držav. Vsako leto z znaimanjem čakamo na letna poročila Raziskovalnega centra PEW, ki že od 2004 izdaja letna poročila State of the Media.

Letošnja novost je, da ne bodo izdali enotnega poročila, temveč jih bodo izdali več za različne segmente medijske krajine. Pred nekaj dnevni so izdali poročilo za kabelske novičarske TV programe in za dnevne časopise.

Časopisi še vedno samo navzdol

Lanski kazalci potrjujejo časopisne trende prejšnjih let. V letu od 2015 do 2016 so dnevne naklade tiskanih časopisov med ponedeljkom in petkom padle za 10%, vikend naklade pa za 9%.

Vsi ameriški časopisi so v letu 2016 skupaj sicer še vedno zaslužili za naše pojme neverjetnih 18 milijard dolarjev, vendar je to še vedno 10% manj kot leta 2015.

Vseh spletnih izdaj PEW ne more spremljati dovolj natančno, zato so za letos objavili samo finančne kazalce spletnih izdaj ameriških časopisov.

Izdajatelji časopisov so lani zaslužili že 29% vseh prihodkov iz digitalnih verzij. Leta 2015 je bil ta delež 25%, leta 2011 pa 17%. Rast je sicer velika, a ne dovolj, da bi pokrila padec prihodkov tiskanih naklad.

S tem povezano je seveda tudi padanje števila novinarjev in urednikov, zaposlenih v časopisni industriji. Lani jih je bilo zapslenih še 41.400, kar je za 4% manj kot leta 2014 in kar 37% manj kot leta 2004.

Črni scenarij se nadaljuje. Razen v skandinavskih državah vidimo v Evropi isti trend, ki se bo očitno nadaljeval tudi naslednja leta.

[Ilustracija: Nina Ločniškar]

Kaj naredi politika za gledanost TV programov?

Drugače pa je s televizijami. Tri največje ameriške 24-urne novičarske televizije — CNN, Fox News in MSNBC — se lahko Donaldu Trumpu zahvalijo za večjo gledanost. Število gledalcev teh treh postaj se je lani v primerjavi z letom prej povečalo za 55%, njihovi prihodki pa za 29%. Za produkcijo programov so povečali stroške za 9%.

Kaj lahko naredi politika za gledanost informativnih TV programov? Na prvi pogled je jasno, da gre za konflikten in napet, sicer nevsebinski, vendar gledljiv konflikt med televizijami in Belo hišo.

Po drugi strani pa je tudi res, da je do TV gledalcev prišlo vsaj nekaj resnih vsebin. Dokaz, da so ljudje spremljali tudi resnejšo plat predsedniške predvolilne tekme, ne samo spektakularnih prepirov, je tudi rast treh TV programov, ki se ukvarjajo s poročanjem o gospodarstvu in financah — to so Fox Business, Bloomberg in CNBC. Tudi njihovi prihodki so se povečali.

Korigiranje FB algoritma

Drugačen učinek pa imajo družbena omrežja. Lanska raziskava PEW je pokazala, da ljudje določenih političnih usmeritev berejo, gledajo in klikajo predvsem ali celo samo tiste medije, ki imajo podobno politično usmeritev kot oni sami.

Facebookov algoritem ve, kaj najraje spremljate kot njihov uporabnik in kakšen je krog vaših prijateljev. Zato vam temu primerno izbira in plasira medije, ki ste jih že prej spremljali.

Zdaj pa so algoritem spremenili. Recimo ob Breitbartovi novici o bombnem napadu v Manchestru boste dobili še novico z isto vsebino od Huffington Posta. Najprej na njihovem appu na telefonu.

Na ta način se želi Facebook izogniti očitkom o pristranskosti, ki so jih deležni predvsem s strani Republikancev — češ, nabor novic, ki jih ponujajo uporabnikom, je neglede na njihovo prepričanje še vedno bolj liberalen kot pa konzervativen.

Facebook bo Republikancem letos prvič doniral 120.000$ za njihovo konferenco.

Zuckerbergovi sicer pravijo, da so še vedno zavezani nepristranskosti in da v tem duhu izobražujejo zaposlene, predvsem pa popravljajo algoritem. Novice iz medijev, s katerimi se ne strinjajo, bodo uporabniki lahko še vedno izbrisali, vendar bodo vseeno vsaj do neke mere izpostavljeni tudi drugačnim mnenjem.

Kar je seveda dobro. Kako pa v Sloveniji? Tisti, ki nam je še kaj do nepristranskosti informacij, bomo pač morali porabiti nekaj več časa za iskanje po spletu. Približno trije mediji so že dovolj, da si lahko povprečen uporabnik ustvari sliko o nekem dogodku — če si jo seveda želi.

Ameriški časopisi so imeli leta 2016 nižjo povprečno dnevno tiskano naklado (ob delovnikih, rjava črta, in le za spoznanje višjo čez vikend, rumena črta) kot leta 1940. Zadnja tretjina 20. stoletja so bili zlati časi. Spodaj štirje primerki lokalnih časopisov. — [Graf: PEW Reasearch Center/Naslovnice: Newseum]

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.




Zapri


 

Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE