EnKnapGroup s Trisho Brown in Nadjem postavili na glavo gravitacijo

13.6.2017 / 06:08 Komentiraj
Rekonstrukcija 80. let, ko se je še zdelo, da je vse mogoče in da se svet vrti okrog sodobnega plesa, v Španskih borcih.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Resda gre za stara, legendarna komada, ampak to bi preprosto morali videt. Za prste obliznit. Dvojni plesni večer z EnKnapGroup (Luke Thomas Dunne, Ana Štefanec, Jeffrey Schoenaers, Lada Petrovski Ternovšek, Matea Bilosnić in Gilles Noël), Kathleen Fisher, plesalko skupine Trishe Brown, ki je tokrat poskrbela za obnovo slavnega komada Set and Reset —, in Josefom Nadjom je bil delikatesa. 

Trisha Brown Dance Company smo nazadnje videli prav v Španskih borcih decembra 2015, pred tem pa v 90. v Cankarjevem domu.

Trisha Brown, pionirka in legenda sodobnega plesa, je umrla marca letos. Njena zapuščina bo, zahvaljujoč tudi EnKnapu, še nekaj časa živela.

Ob mojstrih kot Merce Cunningham in Steve Paxton — če omenim samo tiste, ki smo jih pri nas videli — in mnogih drugih je za vedno zaznamovala sodobni ples. Črpanje iz abstraktnega, prenos arhitekturnega prostora in sprostitev telesa so ameriški novumi, brez katerih si sodobnega plesa ne moremo predstavljati.

Hoditi po zraku

Ameriški koreografi so ga ustvarjali v dialogu z glasbeniki, teoretiki, oblikovalci, pisatelji, pesniki. V plesnih dvoranah, studih, v parkih, galerijah.

Za Trisho Brown je značilen uvodni prizor v predstavo Set and Reset. Štirje plesalci in plesalke nosijo na rokah, dvignjenih nad glavo, plesalko, ki “hodi po zraku”. Lahkotnost, neslišnost in breztežnost njene koreografije (ob odlični glasbi Laurie Anderson) oponaša veter in vizualizira zrak. Neznosna lahkost telesa je njen podpis.

Glede na to, da so EKG rasli ob zelo fizičnem plesu, baziranem na moči in tudi poetičnosti Iztoka Kovača, so tokrat delo opravili odlično. Povsem druga plesna govorica in ritem z na videz mehkejšimi telesi sta osvojila in posrkala ritem Trishe Brown. Kar ni lahko. Zlitja posameznikov v skupinsko gibanje brez poudarka na individumu ne zmore vsakdo, ki se s plesom ukvarja.

[Fotografija: Andrej Lamut]

Praslovan

Josef Nadj, plesni pesnik Vojvodine in slovanskega občutja, je naš stari znanec. Prvič sem ga gledala leta 1995 na Exodosu. Njegov Vojček se mi je vtisnil globoko v spomin. Zna povedati zgodbo in predvsem pričarati melanholičnost njegove ravne Kanjiže. Njegovi liki so čudaki, ki z minimalnimi koreografskimi čarovnijami — moški nosi na hrbtu žensko, ki sedi na stolu —, v Mračni zvezi v nekaj potezah sestavijo sliko mladega para, poroke, minevanja in smrti.

Če so med Nadjem in Trisho svetovi razlike, jima je na hitro skupen princip in vtis, da kar postavljata na glavo gravitacijo. Njegovi liki so napol lutke. Predmeti, ki jih z minimalnimi obrati, kakopak neznačilnimi za človeško gibanje, oživi ali postavi v kot, da dobi človeške lastnosti. Ob njegovih temnih predstavah mi gre srh po telesu. Tisti Praslovan, ki je preplaval reke, tiho in močno pljuskne na površje in me preplavi.

Nadja bi imela doma, da bi sedel v kotu in čaral.

Dobra, stara osemdeseta

Ob obeh plesnih predstavah so me preplavila 80. leta. Naravnost fantastično je, da smo ju videli. Spominja na čase, ko se je zdelo, da je sodobni ples tisto, okrog česar se vrti ves slovenski svet. Ko je zabrstelo in vzcvetelo in je bilo vse mogoče. Vsak pridelek je navduševal, tuje zvezde so se vrstile na naših odrih kot po tekočem traku. Takrat smo bili ena sama velika navdušujoča skupnost.

Kot v kakšnem dolgem, utrudljivem zakonu so ostali osamljeni, a trdoživi sateliti — in Španski borci. Večer je bil pomemben za EKG in za publiko. Osvežitve antologijskih del, priredbe, rekonstrukcije so dobrodošle. So izobraževalni program za vse, opomnik zgodovine in nenazadnje odlična poslovna poteza.

Kar nekaj gostovanj — recimo Steve Paxton, poleg TBDC — mi je pognalo kri po žilah in vzbudilo sicer zaspano hrepenenje in hlastanje po vroči plesni krvi.

Španski borci se ne dajo. Brcajo in rinejo. EKG dela žanrsko zelo različne projekte. V hišo vabijo tiste, ki jih ne bi videli, če jih oni ne bi povabili. Gradijo skupnost, širijo virus vznemirjenja, Skratka, delajo. In to dobro. Vračajo vero v nekaj, kar se je vmes raztreščilo in utrudilo — v sodobni ples v Sloveniji.


Trisha Brown Dance Company, Josef Nadj, EnKnapGroup: Set and Reset/Canard pékinois (Ponastavitev/Mračna zveza). Premiera je bila 8. junija 2017.

Trisha Brown (1936–2017)

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.




Zapri


 

Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE