RTV je PRTV: Inštitut/Akademija za potencialni konflikt interesov

16.6.2017 / 06:10 1 komentar
Piarovci in lobisti kot politični analitiki na TVS. Novinarji najraje vabijo profile v potencialnem konfliktu interesov.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Predsedniške volitve se bližajo in skoraj ne mine teden, da nam mediji ne bi namenili novega komentarja o sedanjem predsedniku Pahorju in njegovih protikandidatih. (Ne, protikandidatk zaenkrat še ni.)

Sredini Odmevi so gostili (24:15–29:30) že napovedanega kandidata, kamniškega župana Marjana Šarca, vmes pa so se pojavili tudi novi — recimo “štajerski slavček” Damjan Murko.

Kar želim problematizirati, je uvodni novinarski prispevek (21:33–24:15), ki je vpeljal Šarčevo gostovanje v studiu z voditeljem Igorjem E. Bergantom.

Novinar Gregor Drnovšek je pred mikrofon povabil tri osebe: direktorja Inštituta za politični menedžement (dr. Domna Kosa), sodelavca Inštituta za politični menedžement (dr. Alema Maksutija) in udeleženca okrogle mize Inštituta za politični menedžment (Zmaga Jelinčiča).

Kdo/Kaj je IPM

Inštitut za politični menedžement se na spletni strani predstavlja kot “think tank, ustanovljen z namenom raziskovanja, razvijanja in aplikativnega delovanja na področju političnega menedžmenta”.

Verjamem, da IPM korektno opravlja svoje delo in ga ne postavljam pod vprašaj. V zadnjem letu sta se Kos in Maksuti dodobra prebila v medije in postala redna gosta oddaj, intervjujev in medijskih prispevkov, povezanih s politično analizo.

Med storitvami, ki jih ponujajo, lahko preberemo ponudbo za načrtovanje kampanj in organiziranje volilnih štabov:

“Na [IPM] načrtujemo in izvajamo volilne in druge politične kampanje, tako na nacionalni ravni kot tudi na vseh nižjih ravneh. Svojim klientom pomagamo pri organizaciji in izvedbi kampanj, s katerimi se potegujejo za izvolitev na določeno javno funkcijo. Pri svojem delu prisegamo na celostni pristop in stalno sodelovanje s klientom […].”

Interesni konflikti in njihovi videzi

Nenehno opozarjam, da v slovenskih medijih kot politični analitiki kar naprej nastopajo piarovci, strateški komunikatorji, lobisti in sodelavci v volilnih kampanjah. Novinarji vabijo točno tiste profile, ki so v potencialnem konfliktu interesov in ki lahko s svojim strokovnim mnenjem pokrijejo samo majhen del politične analize.

V Odmevih bi nas morala begati neznosna količina indicev, ki so videti — tudi če niso mišljeni — kot promocija omenjenega inštituta.

Seveda lahko dobrohotno predpostavimo, da IPM ni vpleten v sedanjo predsedniško kampanjo. Ker če bi bil, bi pričakovali, da ga novinar izloči ali da na vpletenost jasno opozori v prispevku.

Toda dejstvo je, da je TVS s prispevkom ustvarila videz takšnega konflikta interesov in da je (bil) ta potencialno prisoten. Kosa kot direktorja so podpisali kot “Inštitut za politični mendžement”, Maksutija — in na njihovi spletni strani sta to prvi dve imeni od treh — pa kot “svetovalca za politično komuniciranje, IPM”. Ne vemo, ali so kratico uporabili iz zadrege ali zaradi ekonomičnosti podpisa.

Pri IPM so si zaradi neverjetne in najbrž nenadejane reklame najbrž zadovoljno meli roke. Boljše promocije si verjetno niso mogli predstavljati. Zgoraj dr. Domen Kos, spodaj dr. Alem Maksuti. — [Screenshot: Fokuspokus/TVS]

Nakar še Jelinčič

Problem je v tem, da se novinarju se ni zdelo sporno, da intervjuva kar dva njihova člana.

A to še ni vse. IPM je pred meseci ustanovil Akademijo za politični menedžment (APM), ki je gostila okroglo mizo o predsedniških volitvah.

Na njej so sedeli nekateri novinarji, ki sicer radi vabijo medse prav IPM. V prvi vrsti publike pa je sedel še en morebitni predsedniški kandidat, Zmago Jelinčič — v taistem prispevku tretji, ki je bil povabljen pred kamero.

Vmes so v prispevek zmontirali še logotip omenjene Akademije in pokazali nekaj scen z omenjenega dogodka. In kot da niti to ni bilo dovolj, je Jelinčič imel okrog vratu še trakec taistega inštituta.

Tretji človek

Pri IPM so si zaradi neverjetne in najbrž nenadejane reklame najbrž zadovoljno meli roke. Boljše promocije si verjetno niso mogli predstavljati.

Možno je sicer, da je novinar Drnovšek pač preprosto uporabil materiale, ki jih je pridobil na okrogli mizi pred dvema tednoma, toda vmes se je glede predsedniških volitev zgodilo še marsikaj. Očitno so tudi stare izjave lahko uporabne.

Bodimo prijazni. Promocija IPM je bila verjetno nenamerna. Kljub temu pa ostajata vsaj dve zadregi.

Koliko novinarske profesionalnosti je namreč v tem, da hote ali nehote promoviraš ustanovo, ki ponuja točno te storitve, ki jih njeni predstavniki komentirajo?

In drugič, konkretni prispevek z izbiro gostov kaže, da se novinar ni trudil pridobiti mnenj bolj različnih profilov ljudi.

Če karikiram: še dobro, da IPM ne ponuja še kakšnega tretjega komentatorja. Na TV Slovenija bi v istem prispevku dali priložnost tudi njemu.


OpombaTekst je bil prvotno objavljen na avtorjevem blogu In media res v sredo, 14. junija 2017, pod naslovom Odmevi, konflikti interesov in čas predsedniških volitev. Verzija na Fokuspokusu je editirana. Objavljeno s privoljenjem avtorja.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.




Zapri


 

Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE