28. Liffe (1.): Od leta 1945 do generacije 30+

14.11.2017 / 06:08 Komentiraj
Tridesetletnikom se zdi vse brezizhodno. Delimo si podobne probleme, a med našimi dojemanji so za cela vesolja razlik.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Prvič sem na Liffu doživela množično navdušenje nad neznanim igralcem. Souleymane Seye Ndiaye, ki igra v filmu Mlada ženska (Jeune femme), je navdušil polno dvorano Kina Šiška. Ljudje so me prosili, naj jih z njim fotografiram, mu čestitali, se z njim rokovali.

Sloki senegalski maneken in igralec, ki živi in dela povsod, je tiste vrste človek, ki v trenutku osvoji prostor in ljudi. Česar ne more razložiti v angleščini, pove s šarmom. Rad ima pozornost, a jo zna uporabiti tako, da se ob njem vsi dobro počutijo.

V filmu igra mirnega, zbranega, urejenega varnostnika.  Na pijači nam je potem razlagal vice, v glavnem na račun njegove barve kože. In iz Cannesa: “Na festivalu spoznaš ogromno ljudi, ki te pozabijo čez nekaj minut in ti njih. Poleg tega ne moreš verjeti, kakšna gneča je na red carpetu. Fotografirajo se tako, da se ne vidi smeti ali praznega ozadja.”

Govoril je o Italiji, Franciji, Kitajski, Senegalu. Prestavil me je v drug svet. Bil je blagodejna distanca od tukaj in zdaj. Sproščujoče.

Prvi film, prvi gost

Moj prvi filmski gost na Liffu je bil madžarski režiser filma 1945 Ferenc Török. Črno-beli film se dogaja na podeželju, kjer se pripravljajo na poroko. Dogajanju data nov pospešek dva neznana obiskovalca. Juda. Njun prihod sproži različna ugibanja, kdo sta in zakaj sta prišla. Vsak vaščan ima svojo teorijo zarote. Na dan privrejo strah, krivda in različne strategije spopadanja z neznanim.

Izkaže se, da je nekaj vaščanov med vojno (pod pritiskom) izdalo judovske sovaščane, te pa so potem poslali v taborišča in v smrt.

Film se v grobih opisih dotika razmerij med vaščani — vendar samo toliko, da izvemo, kdo je glavni, koga je mogoče v marsikaj prepričati, koga ima rada bodoča nevesta.

Juda se potem na pokopališču srečata z vaščani in povesta, da sta prišla pokopat svoje bližnje, ki so umrli v holokavstu. Eden od vaščanov se obesi. Poroka odpade. Vas se vrne v svoj ritem.

Film odlikuje nekaj odličnih prizorov, ki razkrivajo režiserjevo fascinacijo nad vesternom. Glasbena podlaga daje prave dramaturške poudarke. Film je morda nekoliko naiven, kar pa sporočilu ne jemlje moči.

Režiser sam pravi, da ga je posnel zato, da mlajšim generacijam približa težke in pereče teme. Predvsem pa zato, da spregovori o spregledanem obdobju ob koncu vojne. V ravnanju tihih likov obeh Judov vidi upanje. Pokopala sta, kar sta imela za pokopati — in odšla.

Ko to pišem, je 1945 po ocenah publike na prvem mestu. Sporočilo se je je torej dotaknilo.

Laetitia Dosch v vlogi Paule Simonian v filmu francoske režiserke Léonor Serraille (1986), dobitnice nagrade za najboljši prvenec na letošnjem kanskem festivalu.

Zakaj smo si tako daleč

Filmi Mlada ženskaDaphne in Fino se imamo (Quality Time) so prvenci mlade režiserke in dveh režiserjev. Resda so različno stari, od 31 do 50 let, toda njihovi liki so si generacijsko bližje.

Mlada ženska, najboljši prvenec letošnjega Cannesa, je film o ženski, ki se iz tujine in iz zveze vrne v Pariz. Nima dela, stanovanja in denarja. Zmedena, neprilagojena in nevrotična. Sčasoma se umiri, najde si stanovanje in delo. Težav sicer še ni konec, toda z njimi se bolj mirno spopada. Konec filma ne pokaže jasnega zaključka, vendar ga razumem kot umirjanje situacije.

Glavna junakinja filma Daphne ji je podobna. Brihtna in sarkastična kot je — bere tudi Žižka — lažje seksa z neznanci kot pa se sooča z moškim, ki je vanjo zaljubljen. Kar naprej se spravlja v kočljive situacije. Mamina bolezen in rop trgovine, ki se konča z zabodenim prodajalcem — poškodbe niso usodne —, jo počasi umirita in spravita s samo seboj in z drugimi.

Razlogov zakaj sta ženski taki, kakršni sta, filma ne razkrivata. Že med filmoma me je preveval čuden občutek. Najprej sta me živcirali, ker se z njima nisem mogla identificirati in ju razumeti. Ločuje nas medgeneracijski prepad. Njuni problemi mi niso tuji, način spopadanja z njimi pa ja.

Emily Beecham kot Daphne v istoimenskem filmu škotskega režiserja Petra Mackieja Burnsa.

Infantilni odrasli

Povsem drugačen je nizozemski film Fino se imamo. Moški čez 30 so prikazani kot bizarni, odtujeni, socialno neprilagojeni do absurdnih razsežnosti. Pet prizorov prikaže pet moških kriz. Od naivne animacije, ki spominja na prve video igrice, pa do uprizarjanja pravljice, da bi se moški rešil otroških tegob. Toda s tem si samo nakoplje nove.

Ti moški so vitezi, junaki, ki se preselijo nazaj k staršem in ki ne morejo prerasti navidez otročjih tegob. Film hodi po robu. Za nekatere gledalce bizaren, za druge profesionalen zorni kot. Nastal je iz režiserjeve osebne izkušnje negotovosti, depresije in ankcioznosti. V humorju vidi distanco in rešitev.

Prizor iz filma Fino se imamo nizozemskega režiserja Daana Bakkerja.

Vesolja razlik

Trije generacijski portreti so mi dali misliti. Ne toliko o filmskem jeziku in sredstvih, še vedno sem samo ljubiteljica, temveč bolj o generacijskih razlikah.

Moja prva misel je bila, da sem izkusila čas, ko nam je šlo dobro. Imela sem priložnost delati, kar znam in kar me še vedno veseli, ne da bi se (kot zdaj) ukvarjala s preživetjem. Delo — vsaj normalno plačano delo — in dobro življenje se nam odmika.

Toda razlika med tridesetletniki in mano je, da imam več izkušenj. Da vem, kaj in kdaj je kaj pomembno ali ne. Kaj je prehodnega pomena in v čem je sploh problem. Njim se zdi bolj ali manj vse brezizhodno. Delimo si podobne probleme, toda med našimi dojemanji so za vesolja razlik. Več skupnega imam z veliko starejšimi kot s tistimi, ki so mi po letih bližje.

Vaščana sumničavo opazujeta judovska prišleka v vas, ki se pripravlja na poroko — onadva pa v resnici hočeta samo pokopati svojce. Prizor iz madžarskega filma z naslovom 1945.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na [email protected]
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE