Hej Slaveni, Marina Abramović v Firencah: Art in Eros in Balkan

29.9.2018 / 06:08 Komentiraj
Le kako naj konservativne oči spalnga naselja, vajene samo kamnite golote Rinascimenta, sprejmejo konceptualno umetnost?
NAROČI SE PRIJAVI SE

Začelo se je sredi marca. Marina Abramović je bila v Firencah in pripravljala razstavo svojih performansov The Cleaner. Teden dni nazaj je bila v palači Strozzi otvoritev z maso ljudi — in z napadom na umetnico. Nek umetnik ji je na glavi razbil sliko — uokvirjeno, vendar brez stekla —, domnevno z njenim portretom.

Vsiljivca so varnostniki ukrotili. Umetnica ni bila poškodovana in napadalca ne bo tožila. Je pa hotela od njega osebno izvedeti, kaj je bil motiv za napad. Čeh Václav Pisvejc je verjetno hotel vzbuditi pozornost pred svojim performansom v Firencah, v katerem je nameraval ležati gol na kupu ponarejenega denarja.

Ta napad je simbol, da Firence ne marajo sodobne umetnosti, pravi moj prijatelj. Zanj, ki je vajen velikega in kaotičnega mesta, so Firence spalno naselje — in kako naj človek pričakuje, da bodo konservativne oči, vajene kamnite golote Rinascimenta, sprejele nekaj takega?

Realnost in Rinascimento

Meni pa se to mesto ravno zaradi svoje povsod navzoče renesančnosti zdi večkrat neresnično. Zato deluje kot močan povezovalec minulega in prihodnjega zgodovinskega momenta.

Podobno je z Abramovićevo in omaggiom njeni umetnosti v Strozziju. Njena neprisotnost ustvarja močno prezenco. Ko sem skozi firenški časovni portal vstopila v palačo Strozzi, je gruča ljudi opazovala golega moškega in žensko, ki sta si stala nasproti med vrati in si zrla v oči. Na stenah so visele fotografije z Marino in Ulayem, ki sta performans Imponderabilia uprizorila leta 1977 v Bologni.

Da bi njena dela ostala živa, Abramovićeva uporablja tehniko vnovičnih uprizoritev performansa. Pravi, da samo tako njena dela niso samo arhivski dokumenti.

Računajte na nas

Opazovala sem obiskovalce, ki so opazovali performerja. Performerki je šlo na smeh, ko se je iz gruče izvila starejša ženska in se zrinila med njima, da bi prišla na drug konec prostora. Performer je ostal fokusiran. Razmišljala sem, koliko sta si z molčečim zrenjem v oči že izpovedala. 

Kričanje iz videov je zvenelo kot donenje gongov. Še dolgo je odmevalo, tudi ko sem prehodila že pol naslednje razstavne sobe. Zvrstili so se Balkan Baroque in spiranje kosti balkanskih vojn. Instalacija Count On Us, iz zvočnikov himna Hej Slaveni in Čamac na Tisi. The Horse with the Ocean View, ki ga je inspirirala umetnost Aleksandra Rodčenka. Balkan Erotic Epic.

Na Balkanu, meni Abramovićeva, sta smrt in spolnost tesno povezani. Energija kamnin in vulkanski Stromboli, ki je umetnico oblikoval v umetnico.

Imaginativni oblaki

V teh sobah, polnih tujcev, sem našla nekaj, kar se je zdelo samo moje. Zaradi pesmi iz zvočnikov, za katere nisem potrebovala podnapisov. Zaradi dokumentov in umetničinih zapiskov v materinščini.

V razstavnem prostoru z zapiski in avtoportretom, ki je nastal na začetku umetničine kariere, in sliko imaginativnih oblakov, sem ostala kakšnih dvajset minut. Čisto sama. Zazdelo se mi je, da bom zdaj zdaj iz torbe potegnila škatlo domaćice in piškote ritualno zalila z malinovcem, dokler jih ne pokončam.

Nisem negodovala. Morda zaradi miru, ki me je prevzel med dotikanjem kristalov, ko sem ob odhodu našla imaginativne oblake kot motiv na broškah iz filca, ki jih prodajajo v trgovinici muzeja Strozzi.

Marina Abramović: The Cleaner v palači Strozzi v Firencah. — [Fotografija: Marco Anelli]

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE