Kulumne
#rasizem #spomeniki
Katerega velikega Slovenca bi pa vi odstranili s piedestala?
Logo 10.07.2020 / 06.10

Zažiganje, mazanje, žaganje, rušenje, prevračanje ne. Raje jih preselimo v nek tematski park zgodovinske groze in resnice.

Posmehljiv portret belgijskega kralja Leopolda II. (1835–1909) in izrez naslovnice Some Tme in New York City (1972). — [Ilustracija: abishek110790]

Zanimivo in zgovorno, da je bilo tisto z motorko skulptirano, ničemur podobno deblo, ki je pri Sevnici baje simboliziralo Melanio Trump, deležno precej več pozornosti — četudi zgražanja — ob svojem nastanku ali odkritju pred natanko enim letom, kot pa zdaj, ta vikend, ko ga je neznani storilec zažgal ali vsaj osmodil.
Več pozornosti je bil deležen tudi prav tako leseni in konceptualni kip Svobode — namreč Trumpa — ob postavitvi pred desetimi meseci v Selah pri Kamniku in ob relociranju v Moravče, kot pa ob svojem neslavnem piromanskem koncu pred pol leta prav tam.
Ker vemo, da les ni tako trajen in trpežen kot bron, nas to ne bi smelo presenetiti. Ni pa se treba tudi prezgodaj veseliti: neko noč pred enim letom so neznani storilci z barvo krvi premazali in s sramotilnimi napisi popisali nekaj spomenikov komunističnim revolucionarjem.

Bi nas lahko bilo sram?

Namerno uničenje ali demonstrativna odstranitev skulpture je načeloma v vsakem primeru barbarsko dejanje. Zaradi obeh požigov — Trumpa v Moravčah in Melanije pri Sevnici — bi nas lahko bilo sram. Četudi nas je bilo mnoge sram že prej. Vsaj zaradi tistega debla.

Provokativen družbeni eksperiment

Dovolite, da predlagam provokativen družbeni eksperiment. (Samo načelno. Ne počnite tega doma ali na trgu.)
Če bi verjeli, da je vredno to storiti, pa če bi si upali in če bi bili res prepričani, da veste, kaj delate, in če bi imeli vsa zagotovila, da za to dejanje ne boste odgovarjali ali sploh ne boste kaznovani … — katere spomenike, ki že nekje stojijo in komurkoli že so posvečeni, bi uničili? Ali vsaj premazali z barvo, popisali, tako ali drugače oskrunili, ga morda odžagali, če bi imeli pripomočke, ali prevrnili in morda vrgli v Dravo ali Ljubljanico?
Ne sprašujem, ali bi podpisali peticijo za odstranitev tega ali onega spomenika. Podpisati se zna vsak. Sprašujem, ali bi naredili nekaj konkretnega, oprijemljivega in fizičnega, da bi bil javni prostor z enim ali več kipi manj res boljši ali lepši ali bolj od vseh?

Konfederativni kipi

O tem sem razmišljal že prej, ko so med nemiri v ZDA po smrti Georgea Floyda začeli prevračati kipe konfederativnih generalov in drugih, s sužnjelastništvom in/ali rasizmom kontaminiranih zgodovinskih osebnosti. Še bolj pa, ko so tudi v Belgiji začeli mazati in odstranjevati kipe kralja Leopolda II., krutega kolonialističnega vladarja, v Veliki Britaniji pa kip sužnjelastnika Roberta Milligana in trgovca s sužnji Edwarda Colstona. In to lokalne oblasti, ne demonstranti. Ti zadnji so se spravili celo na bronastega Churchilla na Parliament Squareu.
Resno: katerega Slovenca bi pa vi odstranili s ploščadi ali piedestala?
Sodobno desničarsko izročilo nas uči, da so posamezniki nekomunistične politične orientacije žrtve slovenskega sistemskega rasizma. Celo ZDA so imele temnopoltega predsednika, v Sloveniji pa tak halo, ko je spet enkrat en desničar na oblasti.
Ah, svet je čisto iz tira. Pred skoraj pol stoletja so bile feministke tiste — vsaj v John Lennon-Yoko Ono verziji —, ki so se imele za nigerje sveta, danes pa že kar slovenski desničarji!

Kojak

Razen Titovega, Kidričevega in Kardeljevega po mojem ne bi nihče v Sloveniji šel rušit nobenega spomenika. Posplošeno revolucionarnih, nikomur konkretno posvečenih landmarkov — kot recimo mariborskega Kojaka (spomenika NOB) —, seveda ne damo, ker motijo res samo najbolj fanatične.
Sam se pri najboljši volji ne spomnim drugega primerka, ki bi šel res komu v nos, kot neupadljivega Maksa Fabianija na začetku Roške, ki da je imel domnevne linke z Dučejem.
A kakorkoli:
Ni treba biti ne vem kakšen levičarski obsedenec za politično korektnost, da se ti spomeniki sužnjelastnikom in trgovcem s sužnji zdijo neprimerni in do mnogih neuvidevni. Kipi belgijskega kralja, ki je zasužnjil Kongo, so še tem bolj sporni, o tem ni najbrž dvoma.

Tu nekaj ne štima

Bolj je vprašanje, kaj s tem kipi narediti. Zgodovina je zgodovina in se je ne da ne izbrisati ne revidirati. Niti nalepiti na piedestal opomb ali celo opravičila, kot Twitter na sporne objave. Zato spomenikov nima smisla uničevati. To je barbarsko — neglede na to, kaj so ljudje v bronu eventualno hudega storili.
Bi jih bilo bolj smiselno preseliti v nek park zgodovinske groze in resnice. Zakaj pa ne? To naj samo navržem.
Dodajam pa: če kot levičarski pravičnik iz spoštovanja do zasužnjenih verjameš, da ni prav častiti bronastega Leopolda II., potem to nikakor ne gre skupaj s tem, da iz nekega spoštovanja do polpretekle zgodovine častiš bronastega Kidriča. To ni dosledno.

NAROČI SE
#rasizem #spomeniki
Berite nas že za 1,99€. Podprite Fokuspokus z dnevno, mesečno ali letno naročnino NAROČI SE
Share on
Za boljšo izkušnjo na spletni strani uporabljamo piškotke