Kulumne
#družbena omrežja #rtv #mediji
Kdo je kriv, da samo še medijski dinozavri ob jutranji kavi listamo časopise?
Logo 06.01.2023 / 06.05

Svoboda govora in medijev, kot jo je definiral George Orwell, usiha. Vsi dobivamo samo še informacije, ki jih želimo slišati.

George Orwell: “Svoboda je pravica povedati ljudem tisto, česar ne želijo slišati.”
British Library

Napovedi v prvih januarskih dneh, ki pričajo o stavkah in odpuščanjih delavcev, niso obetajoče. Spletni gigant Amazon v teh dneh napoveduje odpuščanja 18.000 zaposlenih. Drži, da je podjetje v času epidemije cvetelo in še dodatno zaposlovalo, a tolikšno odpuščanje spremljajo mnogi z resno zaskrbljenostjo.

Če ima že digitalni svet težave s poslovanjem, nas ne more presenetiti, da imajo še toliko večje skrbi v sektorjih, ki se ukvarjajo s tradicionalnimi dejavnostmi.

Medijska industrija bo letos doživela tektonske premike. Četudi se je zdelo, da bo že pandemija potopila tisk, je ta šele zdaj v največjih težavah, odkar obstaja. Obdobje pandemije je tisk nekako preživel, zdaj pa se ne bo mogel izogniti spremembam na pohodu.

Opismenjevanje

Nočem kriviti občinstva za to, da ob jutranji kavi ne prelista več časnika in da se celo sobotnih izdaj proda bore malo. To počnemo samo še medijski dinozavri in tisti, ki iz navade in profesionalne navezanosti kupujemo tiskane izdaje.

Drži pa — kar vztrajno ponavljam že leta —, da država res ni nič naredila na področju ozaveščanja in medijskega opismenjevanja državljank in državljanov. Nič ni naredila niti na področju podpore odgovornemu medijskemu lastništvu in omogočanju razvoja kakovostne medijske produkcije v tako majhni državi.

V perspektivi teh sprememb, ki se niso zgodile, a bi bile ključne za obstoj kakovostne medijske krajine, sem zato zelo pesimistična.

Molk profesionalcev

Preseneča pa me tudi molk profesionalcev ob tem, da se medijske barke že leta in leta potapljajo. Zakonskih sprememb, ki bi bile ključne za obstoj profesionalnega novinarstva, ni bilo. Vsebine še vedno ustvarjajo tradicionalni mediji, družbena omrežja kot Facebook in Google pa jih piratsko ponujajo naprej. Zelo jasno je, da je regulacija delovanja spletnih velikanov pomembna, toda le malo držav se tega sploh loteva.

Samo še RTV

Pri nas se že leta in leta ukvarjamo samo z RTV Slovenija, vendar resnih spremembo tudi tam ni na vidiku. Še najmanj v smislu ponudbe vsebin v digitalnem svetu. O tem že razmišljajo v mnogih državah, v Sloveniji pa vidimo težavo v tem, kdo bo član Sveta RTV. Ena od prvih nalog nove predsednice je bilo žrebanje članov Sveta RTV v stilu žrebanja lota. Bizarnost, ki jo je izpostavila tudi predsednica sama, je povzročila precej nelagodja. Pohvalno je samo, da je bila naloga opravljena javno in transparentno. Zdaj bomo spremljali, kako bodo opravljeni pozivi za nove člane in kdo bo v tem organu zastopal javnost.

Programski koraki

To bo pomembno, a ne najpomembnejše. Najpomembnejše bo, kako bodo mediji — z RTV na čelu — zastavili svoje programske korake. Medtem ko se razlika med oglaševalskimi in medijskimi vsebinami vse pogosteje briše, pozabljamo besede Georgea Orwella: “Svoboda je pravica povedati ljudem tisto, česar ne želijo slišati.”

To je bistvo novinarstva, bistvo svobode govora. Vse drugo je oglaševanje in politična propaganda. In ta svoboda v digitalnem svetu usiha. Dobivamo predvsem tisto, kar želimo slišati. Tako državljani kot politiki.

NAROČI SE
#družbena omrežja #rtv #mediji
Berite nas že za 1,99€. Podprite Fokuspokus z dnevno, mesečno ali letno naročnino NAROČI SE
Share on
Za boljšo izkušnjo na spletni strani uporabljamo piškotke