Revija
#influencerji #mediji
Zadeva za NČR: Kdo sponzorira Kajo Sajovic (RTV)?
Logo 09.10.2019 / 16.53

Z Balija na Azurno obalo? Vsak dan letalo, limuzina, letalo? Družba ambasadorjev užitka? Ah, jetlag človeka čisto uniči.

»Po službi na RTV letim na letališče, grem v neko restavracijo nekje na drugem koncu sveta, naslednji dan se vrnem in hitim na RTV, kjer sem že 14 let redno zaposlena, in tam pišem o zunanji politiki.«

Luksuzna letovišča so krasna stvar za tiste, ki si jih lahko privoščijo, toda vprašati se smemo, kdo omogoča potovanja novinarjem RTV Slovenija na takšne destinacije in komu so takšne vsebine na portalu javne radiotelevizije namenjene.
V nadaljevanju objavljam pretežni del svoje prijave na Novinarsko častno razsodišče zoper novinarko Kajo Sajovic. S tem želim spodbuditi javno razpravo, kaj v takšnem primeru šteje za kršitev profesionalnih standardov.
Omenjena novinarka je 10.9.2019 v prispevku z naslovom Kako je v živo videti rajski oddih v luksuznem letovišču? — kot v številnih drugih v zadnjih letih — v potopisnem formatu poročala o luksuznem življenjskem slogu in kulinaričnih doživetjih z različnih lokacij po svetu. Pri tem obstaja utemeljen sum, da je zamolčala navzkrižje interesov.

Kimono, slamnik in košara

V omenjenem članku opisuje življenje v Bulgari Resortu na Baliju in svojo izkušnjo tridnevnega bivanja v luksuznem letovišču na indonezijskem otoku. Novinarkin doživljaj pestrijo številni detajli, polni osupljive luksurioznosti:

»Pred letališčem nas pričaka limuzina z nasmejanim šoferjem, ki ima za nas pripravljene zvite mokre brisačke, oreščke makadamije v kozarčkih, vodo z Bulgarijevim logotipom in prstom, usmerjenim naravnost v geslo za brezžični internet.«
»Limuzino za naslednje slabe tri dni zamenjajo golf vozila, ki so vedno samo kake pet minut oddaljena, da goste zapeljejo od njihovega bungalova do osrednjega bazena z restavracijo, od restavracije do wellnessa, od wellnessa do plaže in nazaj.«
»Samo kopalnica je večja od povprečne garsonjere, pri čemer je poskrbljeno za vso mogočo kozmetiko, s stekleničko parfuma vred (striktno Bulgarijevo, se razume), ob tem pa vas oskrbijo še s kompletom za plažo — kimonom, slamnikom in košaro.«

Na podoben način je Kaja Sajovic opisala številne druge destinacije in lokacije z različnih koncev sveta — še zlasti kulinarične —, kot recimo v člankih z Japonske (Je najbolj nora picerija v resnici doma v Tokiu?), z Azurne obale Kako je videti večerja v najboljši restavraciji sveta? ali iz Sankt Peterburga (Življenje “ambasadorja užitka”: zasebna letala, najboljše restavracije sveta, nore zabave).
Pogosto se Kaja Sajovic pojavlja tudi kot avtorica prispevkov, povezanih s kuharsko mojstrico Ano Roš. Iz nekaterih javno dostopnih zapisov razbiramo, da je (so)avtorica njene biografije v nastajanju.

Je in ni glamurozno

V reviji Zarja/Jana (2.10.2019) novinarka Žana Kapetanović v portretu Kaje Sajovic slikovito predstavi njeno novinarsko delo, ki je lahko dober argument v razpravi o kršitvah novinarskega kodeksa:

»Medtem ko pišem ta članek, Kaja Sajovic lovi race na jugu Švedske, pluje z ribiči po Baltskem morju in pod fotografijo sanjsko lepe jesenske idile zapiše: ‘Nikoli ne bom zapustila Skåne!’ In to je le eno od njenih uživaških potepanj. Njen oktober bo potekal takole: iz Švedske bo za tri dni odletela v Baskijo, se za dva dni vrnila domov, potem bo šla za dva dni na Dansko, od tam za pet dni nazaj v Bilbao v Baskiji, sledil bo direkten polet v Limo v Peruju, kjer bo ostala štiri dni, nato bo šla za štiri dni v Toronto, za en dan še na sever v Quebec in končno v Ljubljano, a samo za tri dni. Nato se bo udeležila še dogodka v Udinah, ki bo trajal štiri dni, konec meseca pa bo za dva dni odpotovala še v Cadiz v Andaluziji.«
»Si predstavljate? Je življenje, ki ga lahko spremljamo na njenem Instagramu, v resnici tako glamurozno?«
[Kaja Sajovic:] »Je in ni. Po eni strani ješ v Bulgari [Resortu], […] imaš na voljo neomejeno količino šampanjca in kaviarja, družiš se s chefi in novinarskimi kolegi z vsega sveta, […] po drugi strani pa […] te muči utrujenost zaradi časovne razlike, izgubljanje prtljage, zamude. Kako to poteka v praksi? Najpogosteje po končani službi na RTV že letim na letališče, grem v neko restavracijo nekje na drugem koncu sveta, naslednji dan se vrnem in hitim na RTV, kjer sem že 14 let redno zaposlena, in tam pišem o zunanji politiki.«

24., 25., 26. člen

Ker po Zakonu o RTV Slovenija ni mogoče, da bi javna radiotelevizija sponzorirala vsa ta potovanja po vsem svetu, kulinarične zakuske in gurmanske ekspedicije in ker obenem v nobenem prispevku Kaje Sajovic ni razkrito, kdo je plačal omenjene stroške, ki so nedvomno izjemno visoki, lahko utemeljeno sumimo, da so bili sponzorirani.
Če so bili, je po mojem kršila 26. člen Kodeksa novinarjev Slovenije, ki pravi, da se mora novinar izogniti dejanskim ali navideznim konfliktom interesov, se odreči darilom, uslugam, nagradam in drugim ugodnostim.
Če je bila Kaja Sajovic kakorkoli sponzorirana, je v prispevkih kršila tudi 25. člen Kodeksa. Ta prepoveduje prepletanje ali združevanje novinarskih in oglaševalskih besedil. Oglasna sporočila, plačane objave in oglasi morajo biti prepoznavno in nedvoumno ločeni od novinarskih besedil, obenem mora biti v besedilih nedvoumno označeno, da gre za oglas. Nobeden od člankov novinarke pa ne vsebuje prav nobene informacije o sponzorju ali naročniku zapisa, ki je finančno omogočil potovanje.
V primeru zapisa o knjigi Ane Roš je novinarka kršila tudi 24. člen kodeksa, saj je vpletena v dogodke, o katerih poroča in s tem v navzkrižju interesa, vendar tega v prispevku ni razkrila. Še več, samo dejstvo, da sodeluje pri nastajanju knjige, je prikrila, omenjeni podatek pa je razviden iz številnih drugih medijskih objav.

Poslanstvo

Praksa novinarskih reportaž Kaje Sajovic na MMC RTV Slovenija predstavlja še toliko bolj resno zadrego, ker se dogaja na javnem zavodu, ki opravlja posebno, z zakonom predvideno službo kulturnega in nacionalnega pomena, zato tudi pričakujemo temeljitejše spoštovanje profesionalnih in novinarskih standardov.
Čeprav v tem primeru ne gre za pogosteje navzoči primer medijske prakse, npr. ki bi vseboval kršitev »klasičnega« oglasnega sporočila ali propagandno vsebine politične narave, pa navzoče navzkrižje interesa in oglaševalska narava zapisov nič manj ne ogrožata avtonomije novinarskega poklica in poslanstva omenjenega zavoda.

NAROČI SE
#influencerji #mediji
Berite nas že za 1,99€. Podprite Fokuspokus z dnevno, mesečno ali letno naročnino NAROČI SE
Share on
Za boljšo izkušnjo na spletni strani uporabljamo piškotke