Kulumne
#potrošništvo #božič
Božič in biznis: Naj se začne čim prej in traja čim dlje
Logo 12.11.2023 / 06.10

Je advent čas duhovnosti ali potrošništva? To ni več relevantno vprašanje. Zadovoljiti zagovornike enega in drugega je nemogoče.

Adventni sejmi, ki so se nekoč začeli štiri tedne pred božičem, kot je velevala tradicija, zdaj lezejo že proti oktobru. Baje je to globalni trend.

Pogled na koledar ob koncu leta me je opozoril, da v decembru ne bo časa za tradicionalni obisk Dunaja, ko z možem voščiva vsem njegovim tamkajšnjim prijateljem in nekdanjim sodelavcem, zraven pa obiščeva še znamenite adventne sejme, ki jim tam pravijo “Christkindlmärkte”. Decembrski obisk me zadnja leta tudi ni več navduševal, saj je bila gneča ob stojnicah takšna, da si razstavljenih reči od blizu sploh ni bilo mogoče ogledati. Treba bi bilo pohiteti in to opraviti v novembru — a kaj, ko ta s prostimi vikendi tudi ni radodaren.

Sprijaznjena z dejstvom, da se časa pač ne da raztegniti, sem letošnji obisk odmislila. Mož pa se s tem ni sprijaznil mož in je šel brskat po spletu, kdaj se letošnji adventni sejmi v avstrijski prestolnici pravzaprav začnejo. In glej si ga no, kakšno presenečenje! Zdaj. Točno ta vikend! Ko to berete, so dunajski božični sejmi že odprti. Od petka, 10. novembra. In midva sva to izkoristila. Edini možni vikend.

Lezejo proti oktobru

Adventni sejmi, ki so se nekoč začeli štiri tedne pred božičem, kot je velevala tradicija, zdaj lezejo že proti oktobru. Baje je to globalni trend. V duhu čim daljše prednovoletne nakupovalne histerije, ki jo ljudje zganjamo v tem času. 

Dunaj seveda ne bi bil to, kar je, če ne bi bil prvi v tem, kar je dobro za njegovo rast, bogastvo, ugodje, doživetje. Za turiste in za meščane. Dunaj ni samo napredno mesto, ki svojo moč in kreativnost črpa iz trdne, dobro ohranjene tradicije, ampak je tudi zelo podjetno mesto. Odprtje božičnih trgov že 10. novembra je odlična poteza za spodbudo turistični industriji. Ti sejmi se uvrščajo med najbolj priljubljene in zato najbolj obiskane nakupovalne znamenitosti ob koncu leta. In če se tržnice začnejo prej, ima več turistov več časa, da jih obišče. Kar obenem pomeni tudi več prihodkov za ponudnike na teh stojnicah, za trgovine, hotele, restavracije, muzeje, opero, gledališča. Za vse. Rastejo dobički, raste pa tudi potreba po zaposlovanju in novih delovnih mestih. Ekonomija cveti, denar šelesti. No, ali pa piskajo kartična plačila.

Christkindlmarkt

Dunajski božični trgi — za letos jih napovedujejo kar štirinajst —, so znani po svoji bogati dekoraciji, okusni hrani, odličnem kuhanem vinu in drugih toplih napitkih. Tudi za nas “brezalkoholne”. Na stojnicah boste našli tradicionalna darila od igrač do sladkarij, od lesenih izdelkov do štrikarij, od keramike in usnja do okraskov za jelke … Pa tudi raznoliko hrano. Okusno, četudi ne najbolj zdravo. Po normativih dietologov pač premastno, preslano in presladko.

Na Christkindlmarktih najdete veliko lepega. Ko se oči nehajo iskriti od prvega navdušenja, pa človek ugotovi, da je marsikaj neuporabno in da je veliko kitajskega kiča. Seveda pa je imidžu lokacije primerno vse skupaj zelo drago.

In vendar je ljudi tam vsako leto več. Neznosno več in več. Čim prej, čim več, čim dlje. To je moto, ki spremlja to prednovoletno obdobje.

Po drugi strani pa se zdi premikanje božičnih tržnic v tako zgoden termin mnogim nedopustno. Komercializacija božičnega časa, ki bi moral ostati čist in neomadeževan, je po njihovem hud greh. Božič je krščanski praznik, ki slavi rojstvo Jezusa Kristusa. Zato bi moral ostati čas, namenjen duhovni rasti. Namesto tega pa se vse bolj spreobrača v pogosto nepotrebno in nervozno zapravljanje denarja, ki včasih že meji na stres in paniko pravočasnega nakupovanja daril. Zadnji tedni v letu so čas pritiska. Kot da lovimo nekaj, kar smo izgubili med letom. Nekateri se v tem času znajdejo tudi v finančnih težavah.

Nerešljiva obsesija

Vse to so argumenti, ki prav tako trdno stojijo in jih je mogoče argumentirano zagovarjati. Mogoče pa je zagovarjati tudi tiste prve, zapisane zgoraj. 

Kateri so močnejši?

To v času potrošništva sploh ni več relevantno vprašanje. Zadovoljiti zagovornike in nasprotnike obenem je nemogoče. Tisti, ki jim (pre)zgodnji božič ni všeč, bodo verjetno še naprej zgroženi nad tem, v kaj se je človeštvo spremenilo. Božičnih trgov morda iz protesta niti v decembru ne bodo obiskali. Raje se bodo posvečali samemu sebi in razmišljanju, h kateremu jih kliče sveti čas. 

Trgovci, gostinci, hotelirji, prodajalci na stojnicah pa si bodo ob mesec in pol dolgi nakupovalni božični sezoni zadovoljno meli roke. Nihče od njih se ne bo nad tem pritoževal. 

Naj se božič začne čim prej in naj traja čim dlje. Še ena od nerešljivih človeških obsesij.

NAROČI SE
#potrošništvo #božič
Berite nas že za 1,99€. Podprite Fokuspokus z dnevno, mesečno ali letno naročnino NAROČI SE
Share on
Za boljšo izkušnjo na spletni strani uporabljamo piškotke