Kulumne
#mediji
Volimo in kupujemo, kar dobimo od politike in medijev
Logo 26.02.2023 / 06.10

Da bi se izognili negativnemu, interesnemu vplivu medijev in politike, moramo ostati kritični do informacij, ki jih prejemamo.

Politika in mediji vplivajo na družbeni diskurz in javni dialog.
Fotografija: Marko Crnkovič

Vem, pretiravam. To se mi dogaja v navalu jeze ali naklonjenosti. A zdi se, kot da je na javni agendi ostalo le še nekaj tem, ki se vsak dan svaljkajo skozi vse vrste domačih informacijskih kanalov in medijev.

Na prvem mestu je gotovo politika. Tu so še zgodbe o medijih samih, ki so v krizi in velikih finančnih težavah, pa nesrečna, nepotrebna, žalostna, krivična vojna v Ukrajini, ki traja že eno leto. Vmes se uspe preriniti v ospredje kakšnemu Luki Dončiću, v teh dneh Planici, tudi kakšni okoljski ali humanitarni zgodbi in še kakšni trapasti novici z naše estrade. Za kaj več pa skorajda ni prostora in minutaže. 

To seveda ni dobro. Življenje je mnogo več kot politika, kot mediji, celo več kot vojna in mnogo več kot estrada. Seveda pa je treba priznati, da imajo politika in mediji izjemen vpliv na množice. In to na več načinov.

Hočeš-nočeš

Večji del splošnih novic se vrti okrog vprašanj, kaj bo naslednji korak politike, kje in kdaj bo napovedana stavka tega ali onega sindikata, kakšne strukturne reforme lahko pričakujemo, kako bo z davki, kakšne bodo kadrovske rošade … Saj razumem. Politika sprejema odločitve, ki vplivajo na kakovost in način našega življenja, nam zagotavlja varnost in stabilnost, spodbuja gospodarsko rast. Lahko pa tudi sprejema odločitve, ki povzročajo škodo ali omejujejo naše pravice in svoboščine. 

Pa če želimo ali ne, med politiko in mediji morajo biti neke vrste sožitje. Kot morske vetrnice in raki drug drugemu zagotavljajo življenje. Hrano in varnost. 

Prepričevanje

Če še tako zanikamo in vztrajamo pri svoji neodvisnosti in osebni svobodi, politika in mediji vplivajo na naša prepričanja. Vplivajo na naše razumevanje določenih vprašanj, na to, kako si razlagamo njihove odločitve in ravnanje. Politika in mediji svoja sporočila in sporočila vplivnih oseb izkoriščajo za prepričevanje, kako se bomo odločali na volitvah ali v zvezi z določenim političnim stališčem. Z informacijami o političnih vprašanjih mediji vplivajo na naše odločitve.

Politika in mediji vplivajo na družbeni diskurz in javni dialog. Ko se o določenih temah govori v medijih in političnem prostoru, to vpliva na vsebine, ki jih odpiramo tudi doma, med prijatelji in na delovnih mestih. In to spet lahko vpliva na oblikovanje stališč in prepričanja ljudi.

Izkušnje, kontekst in prepričanje

Politika in mediji vplivajo na družbeni in kulturni kontekst. Oblikujejo družbeno klimo in spreminjajo kulturne norme. Čisto enostaven primer: politika in mediji lahko pomagajo pri sprejemanju različnih manjšinskih družbenih skupin ali pa spodbujajo izključevanje, rasizem in ksenofobijo.

In vendar na nas ne vplivajo vedno na isti način in tudi njihov vpliv ni vedno enak. Način, kako ljudje sprejemamo in obdelujemo informacije, je kompleksen proces, odvisen od številnih dejavnikov, kot so osebne izkušnje, kulturni kontekst, ideološko prepričanje.

Politiki uporabljajo medije, da dosežejo nas, svoje volivce in širšo javnost ter vplivajo na naše odločitve in stališča. To počenjajo z uporabo različnih orodij, kot so izjave za javnost, intervjuji, brifingi, z oglaševanjem … S tem si prizadevajo za ugodno predstavitev sebe in svojih stališč, ter pridobitev javne podpore. 

Filtri

Na drugi strani pa imajo mediji še večjo moč, ker oblikujejo, filtrirajo in interpretirajo novice in informacije, ki jih potem prenašajo na množice. Mediji vplivajo na javnost tudi s tem, katere novice izpostavljajo in katerih ne, kako jih predstavijo, kakšno mnenje ali interpretacijo jim dajo in kako pogosto jih ponavljajo. Tako oblikujejo javno mnenje in ustvarijo konsenz, ki vpliva na odločitve množic.

Mediji lahko tudi zavajajo. Metode so znane: senzacionalistično poročanje, lažne informacije. Pa pomanjkanje preiskovalnega novinarstva in preverjanja dejstev, kar vodi v neresnične zgodbe, polresnice. Tu je še politična propaganda, ki jo pri nas dobro poznamo. Medij postane orodje določene politične opcije in posreduje le enostranske informacije in zgodbe v korist prav te opcije.

Mi volimo in mi kupujemo

Izkrivljeno sliko daje tudi omejeno poročanje, pri katerem se mediji omejijo samo na eno stran zgodbe, namerno pa izpustijo druge perspektive, kar lahko vodi do napačnega razumevanja in pomanjkanja širše slike.

Da bi se izognili negativnim in brez dvoma interesnim vplivom medijev in politike, je pomembno, da ostajamo kritični do informacij, ki jih prejemamo. Na samoomejevanje obojih se ne moremo zanašati. Bi rekli, da oboji posredujejo informacije povsem transparentno, na odgovoren način, z vsemi razkritimi dejstvi in predstavitvijo različnih pogledov?

Jaz ne. 

A prav mi, ki smo najširša javnost, hočemo biti celovito obveščeni. Nenazadnje imamo največji vpliv. Mi smo tisti, ki volimo in ki kupujemo.

NAROČI SE
#mediji
Berite nas že za 1,99€. Podprite Fokuspokus z dnevno, mesečno ali letno naročnino NAROČI SE
Share on
Za boljšo izkušnjo na spletni strani uporabljamo piškotke